Sponsor hotar hoppa av "Idol"

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
"Idol"-juryn.
Foto: CORNELIA CORNELIA

Kritiken mot  Idol 2004  fortsätter.

Nu riskerar programmet att förlora sin stora sponsor, Telia.

  Vi har sagt till TV4 att vi tycker att juryn har varit lite väl plump, säger Indra Åsander på Telia Sonera.

Tittarstormen mot "Idol" har fått en av programmets sponsorer att reagera.  Indra Åsander, ansvarig för privatkundsaffärer på Telia Sonera, säger att vågen av kritik mot programmet kom som en överraskning. Har ni övervägt att dra er ur sponsringen? – Ja, vi har haft diskussioner om sponsringen.  – Vi har framfört kritik till TV4 och sagt att vi tycker att juryn har varit lite väl plump. TV4 svarade med att spela upp ännu inte sända avsnitt av serien, för att visa att det blir "snällare" framöver. – Programmet kommer att övergå i en ny fas. Vi litar på TV4 och deras arbete med programmet, säger Indra Åsander.

Fortsätter sponsra

 Så ni tänker inte dra er ur sponsringen? – Inte just nu, men vi diskuterar hela tiden sponsringen. TV4:s försäljningschef Mikael Grimberg bekräftar Telia Soneras kritik: – Det ingenting vi ändrar programmet för. Och det finns inget darr på manschetten när det gäller sponsringen. Han påpekar att Telia också är samarbetspartner när svenska folket senare i höst ska ringa och rösta på sina favoriter i serien. Men vågen av kritik kommer även inifrån TV4-huset.  I går samlades nyhetsredaktionen på TV4 för att ställa nöjeschefen Anders Knave mot väggen. – Det är den värsta stormen på flera år på TV4. Det är ingen överdrift, säger en TV4-medarbetare. Nöjeschefen Anders Knave är dock nöjd med tittarreaktionerna: – Redan nu har vi en rekordpublik. Att roa och oroa, det är det som det handlar om.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.