Det är Paramount Global som nu bekräftar att Pluto TV ska lanseras den 18 maj i Sverige.
Den annonsfinansierade streamingtjänsten har i skrivande stund 64 miljoner aktiva användare per månad i 26 länder.
När tjänsten lanseras i Sverige kommer ”drygt 70 kurerade linjära kanaler samt en Viafree on-demand-sektion” finnas tillgängliga, enligt ett pressmeddelande.
Mer om vad som väntar: ”Kanalerna kommer att visa innehåll från Paramounts varumärken och IP-format samt Viafree-favoriter och tredjepartsinnehåll genom partnerskap med ledande internationella och lokala producenter och distributörer.”
”South Park” på Pluto TV i Sverige
Mer konkret kommer det, bland annat, innebära titlar från Paramounts bibliotek som ”South Park” och ”Dora the Explorer” samt filmkanaler inom genrer som action, komedi och thrillers.
– Pluto TV kommer nu till Norden med ett exklusivt erbjudande. För första gången kombinerar vi strömmad linjär tv, som redan trollbundit amerikanska och europeiska konsumenter, med en ny utökad on-demand-sektion som drivs av Viafree för att erbjuda det bästa av internationellt och lokalt innehåll i en och samma tjänst, säger Olivier Jollet, General Manager och Senior Vice President, på Pluto TV International, och fortsätter:
– Jag är övertygad om att Pluto TV kommer att väcka uppmärksamhet på de nordiska marknaderna och snabbt bli en ny destination för fans av kurerat innehåll såväl som för kunder och partners som är intresserade av att investera i en ny och unik streamingtjänst.
Då lanseras Pluto TV i Sverige
Samtidigt står klart att NENT Group blir plattformens annonsförsäljningspartner.
Lars Mossing, Senior Vice President, Ad Sales, NENT Group, i en kommentar:
– Vi ser fram emot Pluto TV:s nordiska lansering den 18 maj. Tittarna kommer att kunna njuta av populära Viafree-format som en del av Pluto TV:s erbjudande, samtidigt som vi kan erbjuda annonsörer ett attraktivt erbjudande som plattformens annonsförsäljningspartner i regionen.