Emma Molin efter ”Göta kanal 4”: ”Det var ett medvetet val”

Emma Molin på premiären av ”Göta kanal 4 – Vinna eller försvinna”.
Foto: Johan Jeppsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Eva Röse och Tomas von Brömssen i ”Göta kanal 4”.
Foto: Anders Birkeland / SF Studios
Foto: Anders Birkeland / SF Studios
Emma Molin regisserar ”Göta kanal 4 – Vinna eller försvinna”.
Foto: Rickard L. Eriksson / Pressbild/Gulpr

Båtar, båtar, båtar.  

Nu berättar Emma Molin vad som är utmaningen med att regissera en ”Göta kanal”-film.  

– Det var ett medvetet val att tacka ja till det här, säger hon. 

Detta var vad de sa: Efter det här kommer du bli förälskad i båtlivet och vilja skaffa en egen. 

Det Emma Molin känner efter att ha regisserat ”Göta kanal 4 – Vinna eller försvinna”: Hon vill aldrig se en båt igen. 

– Jag hatar båtar, säger hon skämtsamt och fortsätter: 

– De ligger inte stilla, går sönder, sjunker. De är jättejobbiga att vända. Så nej, jag har inte blivit en båtmänniska utan trivs på land. 

Det där om att man som regissör aldrig ska jobba med djur eller barn bör även inkludera båtar. 

– Ja, haha. Jag försökte få med att det skulle finnas en papegoja på en av båtarna, men det var det någon som strök. 

Kanske tur det. För som Emma Molin, 43, själv säger: Det senaste året har varit hektiskt. 

Hon och Emma Peters skrev en pjäs. Efter sista inspelningsdagen av ”Göta kanal” började Molin repetera en föreställning. Samtidigt sände hon radio. 

Därefter: Klippningen av ”Göta kanal 4”. 

– Jag tror att det är bra att ha en paus mellan inspelning och klippningen så man får lite perspektiv på materialet. Man är mör efter en inspelning. 

Det måste vara något helt annat att spela in utomhus jämfört med en studio, där man kan gå ifrån på ett annat sätt. 

– Ja, och när man är utomhus är det också massa förflyttningar hela tiden och det är en utmaning att filma utomhus i Sverige. ”Sol i moln”, ”moln”, ”sol i moln”… ”det regnar”. 

Känner du att ”Göta kanal” har gett blodad tand, dels att fortsätta regissera och dels att fortsätta arbeta i den här fåran, eller är det mer: Nu vill jag skådespela i en kortfilm.  

– Jag har lärt mig massa och det är klart att jag vill regissera igen. Att fortsätta utvecklas är fantastiskt, även om det kanske inte blir med ”Göta kanal 5” utan något annat. 

Det handlar ”Göta kanal 4” om

”Göta kanal 4 - Vinna eller försvinna” beskrivs som en ”familjeuppgörelse”. Eva Röse gör rollen som Petra, medan Per Andersson spelar Emil. Petra och Emil ska skiljas och kan inte bestämma vem som ska äga ett båtvarv efter separationen. Därför enas de om att göra bodelningen genom en tävling på Göta kanal. 

Manuset skrevs av Rikard Ulvshammar, som likt Per Andersson och ett antal andra av filmens skådespelare är medlemmar i Grotesco. 

– Med Grotesco har vi rört oss i de här smala världarna. Det som var kittlande med ”Göta kanal” var att få skapa något för den breda publiken och få se hur man lyckas med det. Det var ett medvetet val att tacka ja till det här, säger Emma Molin. 

Visst, Grotesco kan vara smalt, men ibland också överraskande bred humor. Med ”Göta kanal”, kände du att utmaningen var att bortse från det lite snävare, som du kanske tycker är roligare, för ett mer brett tilltal. 

– Absolut. Vi har försökt oss på en kombination, att ha kvar det där breda med att folk trillar i vattnet och slapstick men att det också ska vara verbal humor som kanske kan uppfattas som mindre tillgänglig för den breda massan. 

– Det svåra, utmaningen, är att göra något kul av att någon ramlar i vattnet när det kanske inte är det man själv skrattar åt, även om det är förvånansvärt kul när någon trillar i vattnet. 

I och med  det här, för dig, lite nya tilltalet, var det en trygghet att ha många från Grotesco runtomkring dig? 

– Visst är det så. Vi jobbar ihop med massa olika projekt och det blir ett naturligt sätt att arbeta. Man vet vad man får. 

Det är ändå lite otroligt att ”Göta kanal”-grejen fortfarande lockar publik. Vad tror du att det är som gör att den här typen av humor funkar? 

– Jag har någon slags idé om att humor bygger på överraskning, så det är en bra fråga varför den här humorn funkar. Det finns nog någon slags formel som handlar om tajmning som lockar fram skratt. Det är lite som skräckfilm, det finns knep som man kan använda sig av.