Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Halo 3: ODST

Action
Halo 3: ODST
Xbox 360 (Bungie/Microsoft)
Från 16 år


"Halo 3" kom
verkligen som ett styrkebesked efter den svaga andra delen i serien. Därför känns det onekligen som att få ett slag i magen när nu "ODST" släpps och förbryllar mig med sin – med "Halo"-mått mätt – primitivitet. Det lyckas aldrig omsluta mig på samma sätt som "Halo" brukar göra. Många av miljöerna är märkligt avskalade och ofta får jag en underlig känsla av att bara befinna mig i ett leksakskrig. När Bungie sedan ackompanjerar striderna med så storslagna stråkar de bara kan blir helhetsintrycket väldigt paradoxalt. Vare sig grafiken, karaktärerna eller tyngden i striderna kan leva upp till den mäktiga känsla de vill förmedla. Inramningen är överhuvudtaget oväntat hafsig för att komma från en av världens – allmänt sett – främsta spelstudior.

Grundkonceptet i sig gillar jag dock. Att få spela som en så kallad ODST-soldat, utforska den futuristiska (men identitetslösa) metropolen New Mombasa mellan banorna och se världen genom ett visir – som läckert markerar fiender, objekt och medhjälpare i olika färger – känns ganska fräscht. Men varken det eller det nya spelläget Firefight (samt "Halo 3":s medföljande onlineläge) kan hjälpa ODST från att vara höstens största besvikelse. Det är ett stabilt actionspel, men från en av världens största spelserier hade man väntat sig mer än så.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!