Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Call of Juarez: Bound in Blood

ACTION/FPS

XB360/PS3/PC (Techland/Ubisoft) Från 16 år.



Med ”Call of Juarez: Bound in blood” ämnar polska Techland att råda bot på föregångarens tillkortakommanden och resultatet är en tung förstapersonsskjutare som filat bort alla vassa kanter från det vingliga originalet. Den totala avsaknaden av postapokalyptiska sci-fi-landskap och högstämda WWII-kulisser är spelets kanske starkaste kort – jag är kategoriskt utled på ovanstående genrefloskler.
”Call of Juarez: Bound in blood” bjuder istället på filmiskt revolverkaos med två spelbara karaktärer, generöst multiplayerläge, fantastisk story och övertygande miljöer i 1080p. Stundtals är grafiken så detaljerad att jag får problem att urskilja förövarna från annan högupplöst grannlåt när krutröken ligger tjock framför synfältet. Av samma anledning skulle jag inte ha något emot att kunna låsa siktet då och då eftersom det i ärlighetens namn är ganska svårt att träffa fiender som krumbuktar sig så mycket som de gör i det här spelet. Men så är jag också både färgblind och feg.

Irrationellt "cover"-system

Att ta skydd bakom husväggar, trälådor och annan western-rekvisita är livsviktigt men också fullkomligt opålitligt eftersom ”cover”-systemet är av den mer irrationella sorten. ”Syns jag nu?” frågar jag mig otaliga gånger genom spelet, och fienderna svarar genom att omedelbart sätta en kula mellan mina ögon. När dylika speltekniska skavanker inte blir alldeles för uppenbara är ”Call of Juarez: Bound in blood” antagligen den bästa westernskjutaren som släppts på okristligt många år, vilket förvisso inte säger alltför mycket – konkurrensen är knappast mördande. Men det ger definitivt hopp inför en eventuell uppföljare.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!