Den 17 maj 2013 hade Volvos unika musikvideo och reklamfilm, för Volvo XC60, med Swedish House Mafia premiär. Den svenska DJ-trion syntes i naturskön miljö till gruppens största hit; "Leave the world behind" (från 2009).
Fotbollstjärnan Zlatan Ibrahimovic och Volvo skapade tillsammans en hyllning till Sverige under kampanjnamnet "Made by Sweden". Reklamfilmen hade premiärvisning i slutet av januari i år och har blivit en global succé. Den närmar sig fem miljoner visningar på Youtube.
Robyn signas upp för en ny reklamfilm med kampanjstart den 3 maj 2014. Volvo och produktionen tog Robyn till New York för inspelningen och anspelade på "Robyns längtan hem till Sverige"
Reklambyrån Forsman & Bodenfors inklusive byrån Mindshare låg bakom Volvo- filmen med Jean- Claude Van Damme, Zlatan och så även artisten Robyns produktion.
Reklamkampanjen med Zlatan Ibrahimovic fick ett enormt internationellt genomslag och närmar sig nu fem miljonersgränsen när det kommer till visningar på Youtube.
Artisten Robyn var den senaste i raden av kända svenskar som senast ingick i "Made by Sweden" kampanjen - nu även kallad "Made by Göteborg" för att hylla den lokala Volvokopplingen och den nya XC90, som lanseras i höst.
Reklambyrån Forsman & Bodenfors och byrån Mindshare har prisats för Zlatan-filmen och Jean-Claude van Damme i produktionen "Epic split" blev en jättesnackis.
Har gett resultat
Volvos drag att använda kända svenska personligheter har enligt statistik gett resultat försäljningsmässigt.
- Efter Zlatan-filmen ser vi redan en rejäl skjuts i försäljningen, sa marknadskommunikationschef Per Carleö tidigare i år.
Senare i höst kommer Volvo alltså presentera en helt ny reklamfilm - med en ny världskänd svensk.
Denna gång är det Stellan Skarsgård, 63, som kör runt i en ny Volvo-modell.
Enligt uppgifter till Expressen ägde film- inspelningen rum i Dalarna. Volvo premiärvisade i slutet av augusti nya XC90 och i reklamfilmen ska en kostymklädd Stellan köra bilen på lands- vägar i skogsmiljö för att avslutningsvis; klä av sig och ta ett dopp i en sjö.
Andra Skarsgårds på tal
Enligt uppgift diskuterades det även internt att någon av Stellan Skarsgård skådespelarsöner kunde ha varit lämpade för Volvo-jobbet. Alexander, Gustaf och Bill Skarsgård är som bekant de mest kända av Hollywoodstjärnans barn.
Kampanjen går ut på att Stellan ska visa upp hur enkel den nya Volvo är att manövrera under budskapet; "Simplicity".
Får bilen i gåva
Skarsgård får även en gåva för deltagandet - inte föga väntat den nya XC90. En bil som har ett värde av 900 000 kronor, enligt uppgift.
Hollywoodsvensken är aktuell i en rad filmprojekt - bland annat Lars von Triers nya film "Nymphomaniac".
För två veckor sedan bekräftade Stellan Skarsgård att han kommer medverka i den kommande Avengers"-uppföljaren. Här spelar han astrofysikern Erik Selvig.
En film med premiär våren 2015, enligt Total Film.