Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Skarsgård näckar för Volvo i nya kampanjen

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Skådespelaren Stellan Skarsgård är med i Volvos nya kampanj.
Foto: Rune Hellestad
Zlatan Ibrahimovic.
Foto: Jean Marie Hervio
Sångerskan Robyn Carlsson.
Foto: Sven Lindwall
Axel "Axwell" Hedfors, Sebastian ingrosso och Steve Angello.
Foto: Jordan Strauss

Superstjärnan Zlatan Ibrahimovic och artisten Robyn har agerat reklampelare för Volvo under år 2014.

Nu kan Expressen avslöja nästa värvning: den världskända skådespelaren Stellan Skarsgård är med i företagets nya kampanj i höst för en nya bilmodell.

Den 17 maj 2013 hade Volvos unika musikvideo och reklamfilm, för Volvo XC60, med Swedish House Mafia premiär. Den svenska DJ-trion syntes i naturskön miljö till gruppens största hit; "Leave the world behind" (från 2009).

Fotbollstjärnan Zlatan Ibrahimovic och Volvo skapade tillsammans en hyllning till Sverige under kampanjnamnet "Made by Sweden". Reklamfilmen hade premiärvisning i slutet av januari i år och har blivit en global succé. Den närmar sig fem miljoner visningar på Youtube.

Robyn signas upp för en ny reklamfilm med kampanjstart den 3 maj 2014. Volvo och produktionen tog Robyn till New York för inspelningen och anspelade på "Robyns längtan hem till Sverige"

Reklambyrån Forsman & Bodenfors inklusive byrån Mindshare låg bakom Volvo- filmen med Jean- Claude Van Damme, Zlatan och så även artisten Robyns produktion.

Reklamkampanjen med Zlatan Ibrahimovic fick ett enormt internationellt genomslag och närmar sig nu fem miljonersgränsen när det kommer till visningar på Youtube.

Artisten Robyn var den senaste i raden av kända svenskar som senast ingick i "Made by Sweden" kampanjen - nu även kallad "Made by Göteborg" för att hylla den lokala Volvokopplingen och den nya XC90, som lanseras i höst.

Reklambyrån Forsman & Bodenfors och byrån Mindshare har prisats för Zlatan-filmen och Jean-Claude van Damme i produktionen "Epic split" blev en jättesnackis.

Har gett resultat

Volvos drag att använda kända svenska personligheter har enligt statistik gett resultat försäljningsmässigt.

- Efter Zlatan-filmen ser vi redan en rejäl skjuts i försäljningen, sa marknadskommunikationschef Per Carleö tidigare i år.

Senare i höst kommer Volvo alltså presentera en helt ny reklamfilm - med en ny världskänd svensk.

Denna gång är det Stellan Skarsgård, 63, som kör runt i en ny Volvo-modell.

Enligt uppgifter till Expressen ägde film- inspelningen rum i Dalarna. Volvo premiärvisade i slutet av augusti nya XC90 och i reklamfilmen ska en kostymklädd Stellan köra bilen på lands- vägar i skogsmiljö för att avslutningsvis; klä av sig och ta ett dopp i en sjö.

Andra Skarsgårds på tal

Enligt uppgift diskuterades det även internt att någon av Stellan Skarsgård skådespelarsöner kunde ha varit lämpade för Volvo-jobbet. Alexander, Gustaf och Bill Skarsgård är som bekant de mest kända av Hollywoodstjärnans barn.

Kampanjen går ut på att Stellan ska visa upp hur enkel den nya Volvo är att manövrera under budskapet; "Simplicity".

Får bilen i gåva

Skarsgård får även en gåva för deltagandet - inte föga väntat den nya XC90. En bil som har ett värde av 900 000 kronor, enligt uppgift.

Hollywoodsvensken är aktuell i en rad filmprojekt - bland annat Lars von Triers nya film "Nymphomaniac".

För två veckor sedan bekräftade Stellan Skarsgård att han kommer medverka i den kommande Avengers"-uppföljaren. Här spelar han astrofysikern Erik Selvig.

En film med premiär våren 2015, enligt Total Film.

Några av Stellans svenska succéer

# Redan vid 17 års ålder blev han en stjärna då han spelade titelrollen i tv-serien "Bombi-Bitt och Jag" (1968) - innan han engagerade sig i Dramaten 1972 fram till 1988.

# Genombrotten på filmduken kom efter rollen i Hans Alfredsons "Den enfaldige mördaren" (1982) och efter den fick han priset Guldbaggen för bästa manliga huvudroll och även en Silverbjörn för bästa skådespelare i Berlin.

# "Den enfaldige mördaren" gjorde att filmrollerna kom på löpande band i form av "P & B" (1983), "Falsk som vatten" (1985), "Ormens väg på hälleberget" (1986), "Hipp Hipp Hurra!" (1987), "Jim och piraterna Blom "(1987), "S/Y Glädjen" (1989) och "Kvinnorna på taket" (1989) med flera.

VOLVO OCH SUPERSTJÄRNOR- ETT FRAMGÅNGSRIKT KONCEPT

JEAN-CLAUDE VAN DAMME

■ "Jag har haft mina upp och nedgångar". Så inleder skådespelaren van Damme videon där han gör en split mellan två lastbillar i reklamen från Volvo Trucks. Skådespelaren n har nu fått ett lyft i karriären igen efter det omtalade utförandet av en "epic split" i Volvos uppmärksammade reklam.

■ "Muscles from Brussels" - muskelpaketet från Bryssel är hans smeknamn och han är känd för att ha deltagit i filmer som "Universal Soldier" och "The Expendables".

■ Filmen slog världen med häpnad och är fortfarande en av den mest delade videon i världen - sett till alla kategorier.


SWEDISH HOUSE MAFIA

■ Den 17 maj 2013 hade Volvos unika musikvideo och reklamfilm, för Volvo XC60, med Swedish House Mafia premiär. Den svenska DJ-trion syntes i naturskön miljö till gruppens största hit; "Leave the world behind" (från 2009). Videon skapades tillsammans med artisten Lune.

■ Tidigare under 2013 gjorde trion sin sista spelning tillsammans.

■ I dag har videon med SHM (Sebastian Ingrosso, Steve Angelo och Axwell) över tre miljoner visningar på Youtube.


ZLATAN IBRAHIMOVIC

■ Fotbollstjärnan Zlatan Ibrahimovic och Volvo skapade tillsammans en hyllning till Sverige under kampanjnamnet "Made by Sweden". Reklamfilmen hade premiärvisning i slutet av januari i år och har blivit en global succé. Den närmar sig fem miljoner visningar på Youtube.

■ Volvos marknadskommunikationschef Per Carleö har vid flera tillfällen beskrivit samarbetet med Zlatan som mycket lyckat. Zlatan fick själv idén att plocka in världsproducenten Max Martin i reklamsatsningen. Sedan skrev kompisarna Zlatan och Martin en egen version av den svenska nationalsången som hörs i reklamen.


ROBYN CARLSSON

■ Volvo samarbetar återigen med en känd svensk när Robyn signas upp för en ny reklamfilm med kampanjstart den 3 maj 2014. Volvo och produktionen tog Robyn till New York för inspelningen och anspelade på "Robyns längtan hem till Sverige"

■ Reklambyrån Forsman & Bodenfors inklusive byrån Mindshare låg även bakom Volvo-filmen med Jean-Claude Van Damme, Zlatan och så även artistens Robyns produktion. I samband med nya Volvo V70 startade företaget ett samarbete med gruppen First Aid Kit, så Volvo har använt svenska artister tidigare.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.