Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Selena Gomez öppna kritik mot Facebook

Artisten Selena Gomez är en i raden av kända personer som bojkottar Facebook.Foto: INSTAGRAM / SPLASH NEWS / INSTAGRAM SIPA USA
Nu kräver hon att ägarna Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg stänger ned grupper som sprider hat på sajten

Artisten Selena Gomez, 28, är en i raden av kända personer som bojkottar Facebook. 

Nu kräver hon att ägarna Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg stänger ned grupper som sprider hat på sajten, rapporterar tidningen ELLE.

”Jag sträcker ut en hand till er båda för att få stopp på detta”, skriver hon i ett meddelande till dem. 

Det senaste året har flera kända profiler och varumärken tagit avstånd från Facebook och Instagram. Förra veckan ”frös” Kim Kardashian West sina konton på plattformarna under ett dygn för att rikta kritik mot att Facebook tillåter desinformation och hatgrupper. Något som Expressen tidigare rapporterat om. Bojkotten av plattformarna är en del av ”Stop hate for profit”.

Förra veckan riktade även Selena Gomez kritik mot sajten. Och i ett öppet brev till Facebook vädjade hon om en förändring. 

”Det har gått ett tag sedan vi satte oss ned. Vi har ett seriöst problem. Facebook och Instagram används för att sprida hat, desinformation, rasism och fördomar. Jag sträcker ut en hand till er båda för att få stopp på detta”, börjar hon sitt meddelande och taggar ägarna Mark Zuckerberg och Sheryl Sandberg.

”Snälla stäng ner grupper och användare som sprider hatvideor och desinformation. Vår framtid hänger på det. Det är valår. Vi har inte råd med desinformation om röstning. Det måste finnas en faktagranskare och någon som tar ansvar”, fortsätter hon. 

Selena Gomez skickade ett öppet brev till ägarna.Foto: Instagram

DiCaprio och Katy Perry bojkottar också

Uppropet ”Stop hate for profit”, som startade i början av året, är en kampanj där företag och organisationer i juli pausade sina annonseringar på plattformerna i kritik mot ignoransen kring hat och rasism. Förra veckan valde flera kända personer att uppmärksamma kampanjen återigen, bland annat Leonardo DiCaprio och Katy Perry. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.