Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Seg första akt – sedan lyfter det bokstavligen

Linda Olsson, Kayo Shekoni och Vanna Rosenberg spelar huvudrollerna.Foto: MATS BÄCKER / 2ENTERTAIN
Peter Jöback som djävulen.Foto: MATS BÄCKER / 2ENTERTAIN

Tre kvinnor… nej, förresten fyra kvinnor lyfter musikalen.

Tre häxor och en moraltant.

Men det tar tid. Första akten är tjatig.

Tre ensamstående kvinnor lever i en skvallrig småstad på inkrökta 50-talet. Alla saknar en karl och då dyker Darryl van Horne upp från ingenstans. Han har en frisyr som spretar som horn och han kan magiska tricks, särskilt i sängen. Han förför alla tre och får dem att släppa loss lusten. Medan Eastwicks skvallertanter förfasar sig. Man kan se det som en fantasifull samhällssatir. 

Jag såg musikalen på världspremiären i London för 20 år sedan och hade glömt mycket av den. Nu förstår jag att en del inte var värt att minnas.

Första akten är seg, lång och tre förförelsescener blir duetter, som varken är sexiga eller roliga. Det är utdragna nummer som inte fängslar – och publiken kollar mejlen i mobilen.

Men det tar sig.

Redan i finalen av första akten lyfter det, bokstavligen, när de tre häxorna svävar. Och andra akten lever från start, framför allt genom stora spektakulära nummer av den proffsiga ensemblen.

Växer i rollerna

De tre häxorna spelas av Linda Olsson, Kayo Shekoni och Vanna Rosenberg. I början tycker jag de är schabloner, en blond, en rödhårig, en mörk, och förutsägbara, men de växer i sina roller, har ett fint samspel och sjunger bra tillsammans.

Peter Jöback som djävulen, han spelar mot sin vanliga typ och sjunger i djupare röstläge. I andra akten, när verklige djävulen tittar fram, då växer han. Jöbacks speciella shownummer, ”Vem är boss?”, är mycket proffsigt. 

Jo, det var en kvinna till. Sussie Eriksson, som spelar Eastwicks starka moraltant. Först river hon och ensemblen av ”Ut med smutsen”, som tänder salongen. Sedan utför hon sin egen dödsdans i en blandning av drama och fysisk komik utan att missa en ton i sången. Mycket imponerande.

”Häxorna i Eastwick” är en påkostad och storslagen iscensättning, påhittig scenografi, levande koreografi och överraskande effekter.

Men regissören borde kapat en kvart av första akten.

TEATER

Häxorna i Eastwick

Cirkus, Stockholm

VEM: Peter Jöback, Kayo Shekoni, Linda Olsson, Vanna Rosenberg, Sussie Eriksson, Jan Mybrand. Uppsättningen är gjord av ett brittiskt-svenskt team med två regissörer:. Rachel Kavanaugh och Edward af Sillén.

VAD: Roman av John Updike blev film 1997 med Jack Nicholson, Cher, Susan Sarandon, Michelle Pfeiffer. År 2000 blev den musikal i London, en måttlig framgång. Michael, sonen till en  av kvinnorna, gjordes då av en ung Jöback.

Spelas: hela hösten.