När vi träffas är Sanna Nielsen mitt uppe i de mest intensiva repetitionerna på Malmö opera. I dag har musikalen ”Funny girl” premiär – igen.
– Jag tycker ändå att jag ser ganska pigg ut trots att jag inte sover på nätterna?, säger hon när hon kommer ner till operans kafé efter dagens repetitioner.
– För en gångs skull går allt bra med läggning och Gibson somnar som han ska. Sen vaknar han mitt i natten och bara: Mamma! Leka?
Inför premiären bor hela familjen här i Malmö. Sanna, sambon Joakim Ramsell och sonen Gibson, 1. Lägenheten de får låna ligger nära operan och hit får Sanna komma hem, äta middag med familjen och umgås efter jobbet. Och ibland är Joakim och Gibson med på operan, som i dag, när de ätit lunch ihop.
– Vi är vår lilla egna turnébuss, det är fantastiskt att få ta med dem på alla äventyr. Jag vill ju att Gibson ska vara med, jag vill vara med honom jämt! Det funkar hittills jättebra och jag är så glad för det.
Premiär för publik
Fanny Brice, huvudrollen som Sanna spelar, är en orädd sångerska och komedienn som i början på 1900-talet gjorde succé på Broadway.
Sist musikalen sattes upp var det pandemi och bara 50 personer åt gången fick sitta i publiken.
– Nu får vi göra den här föreställningen på riktigt. ”Funny girl” behöver en publik, den är som gjord för att interagera med publiken. Jag längtar något så fruktansvärt efter att få testa mina saker och se vad som kommer hända, säger hon.
Det här är ”Funny Girl”
Den amerikanska musikalen av Jule Styne och Bob Merrill hade premiär på Broadway i New York 1964.
Då 21-åriga Barbara Streisand fick sitt genombrott som huvudrollsinnehavaren Fanny Brice och belönades med en Oscar för sin prestation i filmversionen.
2020 sattes den upp på Malmö opera med Sanna Nielsen som Fanny Brice. Då satte pandemin käppar i hjulet för föreställningen, som enbart kunde spelas för 50 personer i taget.
Nu är det dags igen. ”Funny girl” har nypremiär 27 januari.
– Jag blev kär i Fanny. Hon är en sån otrolig förebild för mig som kvinna och artist. Att då på 1920-talet ta för sig på det viset som hon gjorde. Även om det absolut fanns en smärta i henne med hennes privatliv, så gick det inte att rubba henne. Hon var aldrig rätt enligt normen om hur man skulle vara som kvinna. Hon gick sin egen väg. Hon har varit som min lilla hejarklack, säger Sanna Nielsen.

Trots att det var två år sedan ensemblen sist spelade musikalen ihop sitter en del rörelser och steg kvar.
– Huvudet har fått vila i två år och nu när man tar fram manuset igen så tänker man att, ah, nu kan vi tolka på det här viset i stället. Det kanske inte var just så, vi kanske ska göra scenen så här i stället.
”Den tanken var läskig”
Funny girl spelas fram till mars. Sedan väntar en nygammal verklighet för Sanna, med en sommar utan Allsång på skansen.
Fortfarande kallar hon det för ”världens roligaste jobb”, men säger att hon ser fram emot att vara ledig.
– Jag stod hemma på tomten halv tolv på nätterna när Gibson och Jocke hade somnat och repade danssteg och sjöng. Det var då jag hade min tid. Det ska bli skönt att vara med familjen och känna att jag inte behöver göra det där längre.
Det var förra våren, när hon och hennes producent Vera Prada började fundera över den stundande säsongen, som tankarna kom. Det var då de letade fram listan, den som Sanna skrev inför första säsongen. På ett kollegieblock hade hon antecknat vilka gäster hon ville ha, vilka framträdanden och sånger hon ville göra, vilka instrument hon ville spela.
Nu var alla idéer avbockade.
– Från början tänkte jag att om vi får in något av detta första säsongen vore det perfekt. När jag tittade på det förra våren så läste jag igenom och bara ”gud, vi har ju gjort allt!” Vi har gjort allt. Det var då det slog mig. Sju år, om jag under den tiden gjort allt jag drömt om, är det inte dags att gå vidare då? Den tanken var läskig.

Sedan gick det snabbt. Sanna bollade, som vanligt, med Jocke. Efter en månad hade hon bestämt sig och meddelade SVT att nu får det räcka.
– Jag har andra drömmar. Jag vill jobba mer med Jocke, jag vill göra mer musikal, jag vill skådespela. Jag måste få tid till det.
Och så var det ytterligare en tanke, en siffra Sanna såg som ett tecken.
– Jag insåg, när jag började tänka... Det blev sju säsonger allsång. Sju gånger har jag varit med i Mello. Och jag var sju år när jag började sjunga. Någonstans tycker jag att det är en så fin historia.
Inte färdig
Till våren hoppas Sanna vara ledig, umgås med familjen och vara lite mer i studion. Och, så klart, vara ute och spela lite.
– Det ska bli ett kreativt år, tänker jag. Men jag kommer också sakna allsången. Jag träffade en kameraman som jobbar här också nu och bara, nej men, vad jag ska göra i sommar?
Om några år firar Sanna 30 år som artist, hon som slog igenom som elvaåring i Svensktoppen. Sedan dess har det blivit otaliga turnéer, vinst i Melodifestivalen, tre i Eurovision, julkonserter, programledarjobb. Vad finns kvar att göra? Massor, tycker hon själv.
– Nej, jag känner mig absolut inte färdig. Jag har fortfarande så mycket passion för det jag får göra.
– Kanske jag kan få ha min egen show i Avicii arena någon gång? Jag vill skådespela, jag försöker lära mig hur man gör. Det hade varit fantastiskt att få vara med i någon film eller serie. Och så vill jag göra musik, det är det absolut viktigaste. Jag tycker det är skitjobbigt och läskigt att skriva själv, det är en sådan sak jag vill jobba vidare med.