Foto: PRIVATFoto: PRIVAT
 Foto: PRIVAT
Foto: JONAS EKSTRÖMER/TTFoto: JONAS EKSTRÖMER/TT
 Foto: JONAS EKSTRÖMER/TT

Fansens ilska mot Samir & Viktor efter brutna löftet

Publicerad

Samir & Viktor ut fick fansen att lägga upp videoklipp när de dansar till deras låtar – i hopp om att synas bakom duon under Melodifestivalen. 

Men på lördagen spelades inga klipp från tävlingen upp. My, 10, och Patricia, 12, är två som var med på tävlingen, nu är de besvikna. 

– Jag känner att de lurat oss, säger Patricia.

I början av februari utlyste Samir & Viktor en tävling på Instagram där de sa åt sina följare att lägga upp filmer med hashtaggen shuffla – namnet på duons Melodifestivalen-låt. Den som vann tävlingen skulle få sin video spelad på en skärm bakom dem under antingen andra chansen eller finalen. 

Några som tog tävlingen på stort allvar var 10-åriga My Lehto och 12-åriga Patricia Westerholm. Så fort de såg inlägget på Instagram träffades de hemma hos My och klädde upp sig för att lägga upp sitt bidrag till idolerna på Instagram. 

– Vi gick upp sent på kvällen och My skulle åka utomlands dagen efter, berättar Patricia.  

 

LÄS MER: Sigrid varnade för kupp – valdes bort av SVT 

 

Väntade förväntansfullt

Samir & Viktor tog sig till finalen och både My och Patricia satt förväntansfulla framför tv:n för i hopp om att få synas bakom duon under lördagens final i Melodifestivalen. Men så blev det inte. Inga inspelade videos från fans spelades upp under finalen. 

Nu känner sig tjejerna lurade.  

– Jag var jätteexalterad att vi skulle få vara med, men då var det bara något annat. Jag känner att de lurat oss, säger Patricia.

 

LÄS MER: SVT stoppade Samir – efter kuppen under Sigrids uppträdande 

 

Ingen förklaring

Mys mamma Frida Lehto är upprörd över att varken Samir Badran eller Viktor Frisk sagt någonting om tävlingen sedan de lade ut den den 6 februari, eller nu efter finaluppträdandet. Hon tycker att artisterna borde ge en förklaring.

– My var jätteledsen när hon insåg att det inte blev någonting med tävlingen och jag försökte trösta genom att säga att de kommer säkert förklara sig efteråt. Men nu har båda lagt ut andra inlägg på Instagram utan att ens nämna det här, det känns inte okej, säger hon. 

Samir & Viktor är Patricias idoler. 

– Jag tycker om dem väldigt mycket och jag har gjort det länge. Men nu är jag jättebesviken på dem, säger hon.

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag