Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Beslutet – Samir och Bianca fälls för smygreklam

Samir Badran fälls av RON.Foto: Johan Valkonen/Stella Pictures
Bianca och Pernilla Wahlgren fälls av RON för smygreklam.Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Pernilla Wahlgren, Bianca Ingrosso och Samir Badran gör smygreklam.

Det slår Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) fast på sin hemsida och fäller kändisarna – med flera.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) har fällt flera kända svenska ansikten för smygreklam i sociala medier.

Bland dessa finns Pernilla Wahlgren, Bianca Ingrosso och Samir Badran, men även Noccos varumärkeschef Linus Carlén, samt Josefin Forsberg och Lisa Ancharman – båda influencers.

Konsumenten ska tydligt kunna identifiera reklaminlägg enligt opinionsnämndens krav. 

Nyligen har sexton inlägg granskats efter att anmälaren hävdat att reklamen i dessa inte varit tillräckligt markerad. Tre av dessa avvisades, däribland bloggaren Alexandra Nilsson och influencern Nellie Berntsson Gonzalez. 

Av de sexton inläggen som granskats friades fem.

Influencers hamnat i gråzon

Resumé står för flera av anmälningarna. Tidningen skriver att de ville testa granskningen av influencers – då gruppen hamnat i en gråzon.

”Medan influencers har utvecklat en enorm industri i sociala medier har media, myndigheter och självregleringar legat och sovit” skriver Resumé.

Detta är långt ifrån första gången influencers fälls för smygreklam. Bland andra har Isabella Löwengrip, Anitha Schulman och Elin Lewenhaupt tidigare fällts för att inte utmärka reklam i sina sociala medier tillräckligt ordentligt.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.