Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Beslutet – Samir och Bianca fälls för smygreklam

Samir Badran fälls av RON. Foto: Johan Valkonen/Stella Pictures
Bianca och Pernilla Wahlgren fälls av RON för smygreklam. Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Pernilla Wahlgren, Bianca Ingrosso och Samir Badran gör smygreklam.

Det slår Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) fast på sin hemsida och fäller kändisarna – med flera.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd (RON) har fällt flera kända svenska ansikten för smygreklam i sociala medier.

Bland dessa finns Pernilla Wahlgren, Bianca Ingrosso och Samir Badran, men även Noccos varumärkeschef Linus Carlén, samt Josefin Forsberg och Lisa Ancharman – båda influencers.

Konsumenten ska tydligt kunna identifiera reklaminlägg enligt opinionsnämndens krav. 

Nyligen har sexton inlägg granskats efter att anmälaren hävdat att reklamen i dessa inte varit tillräckligt markerad. Tre av dessa avvisades, däribland bloggaren Alexandra Nilsson och influencern Nellie Berntsson Gonzalez. 

Av de sexton inläggen som granskats friades fem.

Influencers hamnat i gråzon

Resumé står för flera av anmälningarna. Tidningen skriver att de ville testa granskningen av influencers – då gruppen hamnat i en gråzon.

”Medan influencers har utvecklat en enorm industri i sociala medier har media, myndigheter och självregleringar legat och sovit” skriver Resumé.

Detta är långt ifrån första gången influencers fälls för smygreklam. Bland andra har Isabella Löwengrip, Anitha Schulman och Elin Lewenhaupt tidigare fällts för att inte utmärka reklam i sina sociala medier tillräckligt ordentligt.