Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Salongen går igång på musikalen Top Hat

Skådespelarensemblen håller liv i den tunna storyn. Foto: Tomas Leprince

Steppdansen smittar i denna lekfulla och medryckande musikal.

När det är slut har jag lust att ta några danssteg.

FAKTA

TEATER

Top Hat

Malmö opera, Malmö

PUBLIK. 1500 (utsålt)

VAD: Musikal efter berömd amerikansk filmklassiker från 1935 med Fred Astaire & Ginger Roger. Musik av Irving Berlin, bland annat "Cheek to cheek" och "Top hat, white tie and tails".

VEM: Sindre Postholm & Linda Olsson, Lennart Jähkel, Pia Johansson, Johannes Brost, Christopher Wollter. Regi: Sissela Kyle & Roine Söderlundh.

SPELAS: Till 13 december.

FAKTA

SÅ BRA VAR SKÅDESPELARNA

SINDRE POSTHOLM. Blixtrande steppdans och romantisk foxtrot, allt gör han med precision.

PIA JOHANSSON. Dominerar sina scener som amerikansk kärring och spikar in komiska repliker.

CHRISTOPHER WOLLTER. Överraskar som komisk aktör i parodi på latinsk älskare i röda strumpor.

JOHANNES BROST. Tar vara på varje entré, avvaktande tajming i sina repliker och blir publikens favorit.

Fred Astaire, Ginger Rogers och gamla showfilmen "Top Hat" är grunden till denna rätt färska musikal. Och så Irving Berlins melodier, förstås, inte bara numren ur filmen, utan också andra av hans låtar som passar in.

"Top Hat" är en dansmusikal och Sindre Postholm i den manliga huvudrollen har suveräna fötter. Han smattrar solo och han för sin partner Linda Olsson elegant både i lustigt sprättiga kärleksgnabbet "Isn´t it a lovely day" och i romantiska "Cheek to cheek”.

Men framför allt är detta en ensemblemusikal, där Malmö opera visar sina muskler. Klassiska "Top Hat"-numret, final på första akten, blir en orgie av frackar, hattar, käppar och smattrande lackskor. Salongen går igång...

Men så är det storyn. Den var tunn redan 1935, när Fred & Ginger gjorde sin romantiska komedi. Här jobbar skådespelarna hårt med skämten, här försöker Sissela Kyles regi täppa till ihåligheterna fram till nästa dansnummer.

Pia Johansson plockar mest skratt, trots att hon bara är med i andra akten. Den aviga kärleksduetten med flitige Lennart Jähkel blir underhållande.

Och så blir jag förtjust i Johannes Brost som butlern Bates. Han är en återkommande figur med nolställt ansikte som jag skrattar åt.

Storyn är nästan osynlig, det är en svag och kort första akt, men här finns också mycket njutbart. Den som gillar proffsig steppdans, Irving Berlin, maffig orkester och en stor ensemble som håller takten, ska inte missa denna må-bra-kväll.

Som sagt. Jag smådansade ut ur lokalen.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!