Festivalen i Cannes är den mest prestigefyllda filmfestivalen i världen. Under galavisningen av ”Triangle of Sadness” svarade festivalpubliken med stående ovationer i åtta minuter.
På lördagen tilldelades svenska regissören Ruben Östlund Guldpalmen – det tyngsta priset av dem alla. Filmen har hyllats av bland andra BBC, Telegraph och Variety.
Men alla är inte lika förtjusta.
Sågas av Guardian och Le Monde
The Guardians filmkritiker anser inte att ”Triangle of Sadness” är lika intressant som den utger sig för att vara. Den misslyckas med att utmana vår världsbild, skriver han.
”Öppningsscenen är intressant, men i övrigt är den o-originell (idéer tagna från Marco Ferreris ”Brakfesten” och JM Barriess ”Skeppsbrutna i paradiset”) och tunghänt. (...) Det finns inga idéer som inte redan har gestaltats mer subtilt, mer givande och ännu mer kraftfullt i hans tidigare film, ”The Square”, och jag uppfattar den som väldigt ytlig”.
Inte heller Le Mondes recensent är särskilt hänförd. Enligt honom gör Östlund upp med det västerländska samhället utan minsta finess.
”I ”Triangle of Sadness” ger Östlund sig själv nöjet att uppfinna karaktärer bara för att slita dem i stycken, reducera dem till ingenting (...) vilket är för överdrivet för att kunna göra anspråk på minsta politiska klokhet”, skriver Le Monde.
Andra Guldpalmen
”Triangle of Sadness” är en satir som kretsar kring en skönhetsfixerad modevärld. Titeln anspelar på termen för den så kallade bekymmersrynkan mellan ögonbrynen.
Det är andra gången Östlund tar hem Guldpalmen. Sist var 2017 för ”The Square”.