Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Skavlans nya miljonsuccé – får dubbelt betalt

Fredrik Skavlan är delägare i produktionsbolaget som producerar ”Skavlan”. Foto: SVT
I kvällens premiäravsnitt gästas Fredrik Skavlan bland annat av Petra Mede och Mikael Persprandt. Foto: SVT

140 miljoner norska kronor för 50 avsnitt. 

Så mycket betalar norska TV2 och SVT för att sända ”Skavlan” i två år. 

Det skriver norska Dagens Næringsliv. 

Ikväll är det säsongspremiär för Fredrik Skavlans pratshow ”Skavlan”, där bland annat Mikael Persbrandt och SD-ledaren Jimmie Åkesson medverkar. 

I Sverige sänds det som vanligt i SVT, men i Norge är det första gången det sänds på TV2 i stället för på NRK. 

Och det har inte varit en billig affär för TV2 att ta över det framgångsrika programmet. 

TV2 betalar det dubbla priset för ”Skavlan˝ jämfört med vad NRK gjorde, skriver norska Journalisten och hänvisar till Dagens Næringsliv. 

I stället för 45 miljoner för omkring 50 avsnitt på två år har TV2 betalat 90 miljoner norska kronor. Samtidigt har ”Skavlan” tecknat ett nytt avtal med SVT, som är värt 50 miljoner norska kronor, skriver Journalisten. 

”Skavlan” Nordens största talkshow

Programmet produceras av produktionsbolaget Monkberry där Fredrik Skavlan själv är delägare. Sammanlagt drar alltså produktionsbolaget in 140 miljoner norska kronor för  en tvåårig affär. 

Trygve Rønningen, kanalchef på TV2, säger till Dagens Naeringsliv att det kanalen nu har köpt är något annat än det NRK tidigare har betalt för. 

– Att jämföra den timmen med ”Skavlan” som NRK hade förra året, med det ”Skavlan-universum” som vi försöker skapa, det är som att jämföra äpplen och päron. Det måste också ligga till grund för hur man bedömer vad den här produkten kostar, säger Trygve Rønningen till Dagens Næringsliv enligt Journalisten. 

”Skavlan” är Nordens största talkshow och har sänts i SVT och NRK sedan 2009. Programmet har varit en stor tittarsuccé. När prinsessan Madeleine och Chris O'Neill, Adele och Jamie Oliver gästade säsongsavslutningen 2015 sågs avsnittet av 3,4 miljoner tittare. 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!