H&M och Åhléns väckte starka reaktioner när de frontade sina kampanjer med slöjbärande kvinnor.
I flera sociala medier kallades det för "normalisering av kvinnoförtryck och islamisering".
LÄS MER: H&M valde modell i slöja – kärlekshyllas på sociala medier
Hijab - en viktig del i kvinnors identitet
Många har dock ställt sig positiva till att mångfalden slutligen får en plats även i den kommersiella världen. Och faktum är att slöja, eller hijab som det kallas, är en viktig del i många kvinnors identitet - plus att det kan vara riktigt snyggt!
I klippet ovan visar en kvinna upp sju olika slöjstilar och exakt hur du knyter dem för bästa resultat.
Har du exempelvis hört talas om varianterna "Vela classic", "Throwback" eller "Bowtie"?
LÄS MER: Starka reaktioner mot Åhléns-kampanj
Muslimska Mariah blev modell för H&M
Allt om Mode har tidigare Londonbon Mariah Idrissi som blev första muslimska kvinna att fronta H&M:s kampanj för några månader sedan. För henne har upplevelsen enbart varit positiv. Och för henne är hijab en självklar modeaccessoar
– Man behöver inte klä sig tråkigt för att man bär hijab. Jag tycker att man kan klä sig precis som man vill, så länge det är korrekt: Att håret täcks och kroppen inte exponeras. Du kan fortfarande vara moderiktig och trendig och klä dig korrekt, säger hon till Allt om Mode.