Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så här blev Daniel Ek miljardär på Spotify

2008 grundade Daniel Ek musiktjänsten Spotify, som i dag har cirka tio miljoner användare.Foto: Spotify

LONDON. Han är en av världens mest inflytelserika, som revolutionerat hur vi lyssnar på musik.

Knappt sex år efter lanseringen av Spotify har grundaren Daniel Ek, 29, skapat allianser med giganterna Facebook och Coca-Cola och byggt ett hyllat miljardföretag.

Daniel Eks egen förmögenhet har exploderat till 2,2 miljarder kronor.

Enligt tidningen Sunday Times årliga lista är den 29-årige svensken, som nu bor i London, en av Storbritanniens rikaste personer inom nöjes­industrin, med en förmögenhet på 2,2 miljarder kronor.

Han har redan tjänat lika mycket pengar som Rolling Stones Mick Jagger och lika mycket som paret David och Victoria Beckham.

När Spotify grundades i april 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon var båda framgångsrika IT-miljonärer efter att ha sålt TradeDoubler, Europas största företag för annonsering på nätet.

Först tveksamma

Daniel Ek, som växte upp i Stockholmsförorten Rågsved, hade då redan ägnat större delen av sitt unga liv åt att starta flera framgångsrika IT-företag. Han hade börjat studera på KTH men hoppat av för att fullfölja sina drömmar.

Efter att Spotify lanserades för den stora massan 2008 blev det en frälsning för en blödande musikindustri. Det blev den första ordentliga plattformen där all världens musik kunde lyssnas lagligt, utan att behöva köpa musiken.

Skivbolagsjättarna Sony, Universal, Warner, EMI och Merlin var först tveksamma men lockades med ett erbjudande de inte kunde motstå. De fick köpa 18 procent av aktierna i bolaget för endast 100 000 kronor.

Tio miljoner användare

I dag har Spotify tio miljoner användare, varav tre miljoner betalar upp till 99 kronor i månaden för att lyssna på gratis musik, utan reklamavbrott.

Spotify överväger att ta in ytterligare 1,3 miljarder kronor från investerare. Det innebär att musiktjänsten i så fall värderas till 25 miljarder kronor, enligt Dagens Industri.

Värderingen baseras på att det anses sannolikt att något stor­företag som Microsoft, Google, Nokia eller Facebook vill köpa musiktjänsten.

Spotify har fått utstå kritik för att artisterna får för lite av kakan, men som ni förstår har skivbolagen all anledning att jubla. Med enkel huvudräkning förstår man att Sonys aktieinnehav på 5,8 procent, som köptes för 30 000 kronor, är värt hundratals miljoner.

Är bara början

- Hela vår modell bygger på att vi tar piratanvändarna och konver­terar dem till legala användare, säger Daniel Ek i en intervju med Dagens Industri.

Svensken hamnade i april även på Time Magazines prestigefulla årliga lista som en av de 100 mest inflytelserika personerna i världen, tillsammans med artisten Rihanna, Barack Obama samt svenske hälsoprofessorn Hans Rosling.

För 29-åringen är det bara början.

- Det är inte otroligt att vi redan i år omsätter mer än sex miljarder kronor, säger Daniel Ek i en intervju med Dagens Industri.

Spotifys många framgångar

Spotify grundades i april 2006 av IT-entreprenörerna Daniel Ek, då 26, och TradeDoubler-grundaren Martin Lorentzon, då 40.

Spotify finns i dag tillgängligt i 13 länder. Senast i mars anslöt Tyskland och tjänsten finns sedan tidigare i USA, Storbritannien, Sverige, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Finland, Norge, Danmark, Österrike, Schweiz och Belgien.

Spotify har 10 miljoner aktiva användare varav tre miljoner är betalande.

Spotifys musikkatalog innehåller 16 miljoner låtar.

Sedan september 2011 samarbetar Spotify med Facebook, vilket innebär att användare som har kopplat sitt konto till Facebook kan lyssna på låtarna där och dela musiken med sina vänner.

"Musik är en av det mest sociala sakerna som finns och det är därför vi har byggt den bästa sociala funktionerna i Spotify för att enkelt kunna dela och upptäcka ny musik", säger Daniel Ek i ett pressmed­delande.

Enligt Dagens Industri ökade Spotify sin omsättning med nästan 160 procent under 2011, till motsvarande 1 690 miljoner kronor. En nyemission planeras, vilket i så fall skulle innebära att Spotify värderas till omkring 25 miljarder kronor, enligt Dagens Industri.

Den 18 april tillkännagav Spotify att bolaget inleder ett samarbete med Coca Cola.

1998 såldes 22,1 miljoner album i Sverige, enligt Grammofonleverantörernas förening. När Spotify lanserades för den breda massan 2008 hade försäljningen rasat till 14,7 miljoner album.