Så förändrade ”Rapport” hela svenska tv-historien

Claes Elfsberg – ett av de mest kända ansiktena utåt när det kommer till ”Rapport”.
Foto: SVT
Ingemar Odlander i ”Rapports” allra första sändning.
Foto: SVT/Youtube
Christina Jutterström, en anna legend från ”Rapport”.
”Det känns jätteroligt att konstatera att ”Rapport” står sig väldigt starkt och håller ställningarna tittarmässigt”, säger Charlotta Friborg som i dag är chef för riksnyheterna på SVT, vilket innefattar både ”Aktuellt” och ”Rapport”.
Foto: OLLE SPORRONG

”Rapport” fyller 50 år.

Det klassiska nyhetsprogrammet sändes för första gången den 5 december 1969 i helt nya TV2 som snart kom att kallas ”Röda kanalen”.

Men ”Rapport” kämpade för opartiskhet samtidigt som man stred om tittarna och nyheterna med TV1:s ”Aktuellt” – bland annat var man tre timmar före med att rapportera om mordet på Olof Palme.

– Det var stenhård konkurrens. Vi hälsade på varandra i matsalen men inte mer än så, säger nyhetsankaret Claes Elfsberg som började på ”Rapport” 1970.

I dag ser allting helt annorlunda ut – mycket tack vare Jas-kraschen i Linköping 1989.

I början av februari 1989 är ”Aktuellt”-reportern Jan Scherman, senare chef för hela TV4, på plats i Linköping tillsammans med fotografen Katarina Lundblad för att göra ett reportage om testpiloter av stridsflygplan. När piloten Lars Rådeström ska landa sitt Jas 39 Gripen, Saabs flaggskepp, inträffar en olycka och allt hamnar på film.

”Aktuellt” kablar ut bilderna i sin 18-sändning och de sprids sedan internationellt via Eurovisionen. I princip alla nyheter i Europa kan sedan visa kraschen – förutom Sveriges Televisions andra nyhetsprogram ”Rapport”.

Ända sedan TV2 startade 1969 hade det varit vattentäta skott mellan de två kanalernas respektive nyhetsredaktioner. Det skulle råda en ”stimulerande tävlan” för att öka mångfalden och inget samarbete förekom.

– Jag visste mycket väl att man inte kunde använda ”Aktuellts” bilder på när det här planet här planet kraschade. Samtidigt kändes det konstigt att inte kunna visa de bilder som redan fanns när ”Rapport” gick ut 19.30, berättar dåvarande ”Rapport”-chefen Ewonne Winblad.

– Så då fattade jag beslutet. Vi skulle sända de här bilderna, helt stick i stäv med rådande regler. Så fort det hade gått ut i sändning ringde jag till min chef Oloph Hansson och sa att ”det här har jag gjort och jag inser att det är ett horribelt regelbrott så nu ställer jag min plats till förfogande”.

Ewonne Winblad kallades efteråt till ett krismöte med alla höga SVT-chefer och fick ”en sådan utskällning som inte går att beskriva” men hon fick behålla jobbet.

Samtidigt ledde bråket så småningom till stora förändringar på Sveriges Television.


Första programmet sändes den 5 december 1969

TV2 började sända på riktigt den 5 december 1969. Tablån den dagen innehöll bland annat det franska barnprogrammet ”Babar” och en kort invigning av kanalen av radiochefen Olof Rydbeck.

Klockan 19.10 sändes det första ”Rapport” med Ingemar Odlander som programledare. Det första inslaget handlade om farorna med antibiotika i livsmedel, reporter var Bo G Erikson.

– Det var långt och bildrikt, lite för långt. Jag minns att jag plockade bilder väldigt länge för att få ihop det där, säger han.

”Rapport” skulle vara det kommenterande nyhetsprogrammet i TV2 samtidigt som ”Nu”, som ersatte ”Aktuellt” mellan 1969 och 1972, skulle vara detsamma i TV1. Samtidigt stod ”Tv-nytt” för de raka nyheterna i båda kanalerna.

”Rapport” hade blygsamma tittarsiffror i början men samtidigt experimenterade man med formen och kom att spela en viktig roll för tv-journalistikens utveckling i Sverige. Så småningom blev också ”Rapport” det största nyhetsprogrammet.

De båda kanalernas nyhetsredaktioner konkurrerade med varandra och hade inget samarbete alls fram till 1990-talet. I dag gör samma redaktion båda programmen.

Ewonne Winbland i ”Rapports” första sändning efter Olof Palme-mordet.
Foto: SVT/Youtube
”Rapport” i tv-tablån för första gången, vilket även var debutsändningen för hela TV2.

Rekryterade elitredaktion

Efter att riksdagen 1956 beslutat om att införa television i Sverige hade tv-tittandet stadigt ökat och under 1960-talet intensifierades diskussionerna om att starta en andra tv-kanal för att öka mångfalden.

Olika modeller diskuterades men till slut beslutade riksdagen om två tv-kanalerna inom samma bolag som skulle konkurrera – framför allt när det kom till nyheter. 

Oloph Hansson, som bland annat hade jobbat på ”Dagens eko” i radion och ”Aktuellt” i tv, fick uppdraget att starta en nyhetsredaktion på TV2.

Han rekryterade ett slags elitredaktion med unga journaliststjärnor till det som skulle bli ”Rapport”. Christina Jutterström, Bo G Erikson och Magnus Faxén handplockades från ”Dagens eko” och Ingemar Odlander från ”Aktuellt”.

– Det var en väldig dramatik i radio- och tv-huset månaderna innan. De sprang i korridorerna och plockade folk, bland annat mig då. Jag hade varit på ”Ekot” i fyra-fem år men jag var ju bildtokig, minns Bo G Erikson, som kanske är mest känd för sin skapelse ”Vetenskapens värld”, som han ledde i över 30 år.

Oloph Hansson visste vilket slags program han skulle göra.

– Jag hade ju varit i USA och förebilderna var Walter Cronkite i ”Evening news” och ”The Huntley-Brinkley report”. En stark programledare och en uppkäftig attityd, säger han.

Christina Jutterström, som senare blev chefredaktör för Dagens Nyheter och Expressen samt vd för Sveriges Television, minns arbetet med ”Rapport” som ett privilegium.

– Vi skulle ha ett annat tilltal och en större frihet. Vi skulle vara kommenterande och det var längre inslag vilket var härligt, man kunde göra ett inslag på fyra minuter. Det var lite mer likt det som ”Aktuellt” är i dag, säger hon.

1960-talets ”Aktuellt” var dock precis vad man inte ville att ”Rapport” skulle bli.

– Vi skulle avvika från det, som var officiöst och jävligt tråkigt och inte hade några bildreportage. Vi var underdogs och ville göra bildreportage, säger Bo G Erikson.


Visade sexinslag för kronprins Carl Gustaf

De flesta som värvades till ”Rapport” kom från radion och hade inte någon tv-erfarenhet. Under en termin fick de därför göra övningsprogram – bland annat gjorde redaktionen ett inslag om en butik med sexleksaker som hade öppnat i Stockholm.

– Det var ganska tacksamt att filma, med alla hjälpmedel som i dag inte är någonting men då var de det, minns Christina Jutterström, som var politisk reporter på ”Rapport”.

– När vi skulle spela upp det övningsprogrammet inträffade det att tv- och radiochefen Olof Rydbeck plötsligt kom förbi just när det här inslaget går. Och inte nog med det, han hade sällskap av kronprins Carl Gustaf. Det blev liksom ganska tyst då, säger Christina Jutterström. 

Oloph Hansson, Christina Jutterström och Ingemar Odlander tillsammans 2004 på Bengt Östes begravning. Även han var en ”Rapport”-profil.
Foto: ROGER VIKSTRÖM
”Vi drog i gång våra sändningar men vi ringde ju inte ”Aktuellt””, säger Claes Elfsberg som berättar om den märkliga konkurrenssituationen.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON / ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

Kallades för ”röda kanalen”

I början gick det inte särskilt bra för ”Rapport”. Inte minst därför att långtifrån alla kunde se nystartade TV2.

När Claes Elfberg, som kom att bli det mest välkända ”Rapport”-ankaret, började som praktikant på redaktionen i december 1970 hade han aldrig sett programmet.

TV2 ansågs också vara extremt vänstervriden.

– Det var 68-anda så kanalen kallades för ”röda kanalen”. Men vi kämpade mycket för att inte få den beteckningen på ”Rapport”, vi skulle vara sakliga och opartiska, säger Christina Jutterström.

Bo G Erikson:

– Nästan hela det röda gänget hamnade på TV2. Det var det enda felet med kanalen, jag hörde inte till det röda gänget, jag har varit liberal i hela mitt liv. På ”Rapport” var det journalistisk professionalitet men kanalen i övrigt, jag tror knappt de hade tid att göra program på grund av alla stormöten.

Oloph Hansson säger att det var en övervikt av ”radikala människor” i början men att det jämnade ut sig med åren. Mer glädjande var att ”Rapport” började få uppmärksamhet för sin journalistik och kom att bli betydande för tv-journalistikens utveckling i Sverige.

– Det tog lång tid innan ”Rapport” blev stort tittarmässigt. Men vi var väldigt uppmärksammade för att vi gjorde ett annorlunda nyhetsprogram än ”Aktuellt”, säger Christina Jutterström.

Claes Elfsberg fick chansen – efter magsjukan

Han var inte med från allra första början men Mr Rapport, Claes Elfsberg, kom till redaktionen som praktikant ett år efter starten – närmare bestämt den 21 december 1970.

– ”Rapport”-redaktionen blev mitt verkliga universitet. De var otroligt duktiga och stridbara. Diskussionens vågor gick höga, jag upplevde det som ett ständigt pågående seminarium i journalistik och statsvetenskap, säger han.

Claes Elfsberg blev kvar på ”Rapport” som vikarie och blev sedermera anställd. 1975 hoppade in som programledare för första gången.

– Som så mycket annat i livet är det tillfälligheter som leder till det ena eller det andra. Ordinarie programledare, Jan Sandqvist, blev magsjuk strax före sändning, typ 19.20. Redaktören stod där med alla manus och såg sig omkring, ”finns det någon i närheten som vi kan kasta in i studion?”, berättar han.

– Så fick han syn på mig, jag hade både kavaj och slips och såg väl hyfsat välkammad ut. Så jag fick manusen, skickades in i sminket och så var det bara att köra. Tydligen tyckte de att det gick tillräckligt bra för sedan fick jag fortsätta.

Bo G Erikson, ett annat känt ansikte från ”Rapport”. Här på bild från programmet ”Livets mirakel”.
Foto: BJÖRN EDERGREN / SVT
Claes Elfsberg på ”Rapport”-redaktionen på 80-talet.
Foto: SVT/Youtube

Konkurrensen med ”Aktuellt”

Tävlan mellan ”Rapport” och ”Aktuellt” var knappast någon skrivbordskonstruktion. De olika redaktionernas medarbetare hälsade på varandra i lunchmatsalen men knappast mer än så.

– Vi höll stenhårt på våra nyheter och umgicks inte över redaktionsgränserna, säger Claes Elfsberg, praktikanten som blev kvar på ”Rapport” hela sitt yrkesliv och hoppade in som nyhetsankare första gången 1975 när ordinarie programledare Jan Sandqvist blev magsjuk tio minuter före sändning.

När statsminister Olof Palme mördades 1986 kunde till exempel ”Rapport” börja sända tre timmar före ”Aktuellt” efter att programledaren och sedermera chefen Ewonne Winblad blivit uppringd av sin dotter, som hört nyheten i London, mitt i natten.

– Vi drog i gång våra sändningar men vi ringde ju inte ”Aktuellt”, säger Claes Elfsberg, som vikarierade som ansvarig utgivare den natten.

Trots det dröjde det ändå flera timmar innan ”Rapport”, med Ewonne Winblad som programledare, kunde gå ut då tv-sändarna var nedsläckta för natten.

– De som skötte sändarmasterna hade slagit ifrån elen och åkt hem. Sedan skulle då Televerket få tag i de här personerna runtom i Sverige och få dem att åka tillbaka och starta upp hela systemet igen, säger Claes Elfsberg.

– Det visade på en svaghet i det system som Sveriges Television och Sveriges Radio hade. Man brukar säga att Sverige förlorade sin oskuld den natten och det gällde också nyhetsredaktionerna. På många sätt förändrades både SVT och SR efter det. 

Sprang till tv-huset på mordnatten

Ewonne Winblad var den på ”Rapport”-redaktionen som först fick höra att Olof Palme var skjuten.

– Min dotter, som då jobbade som kock i London, fick höra det från några kunder på hennes restaurang. Jag ringde runt hemifrån, sedan plockade jag fram en programledarkavaj och sprang till tv-huset, jag bodde ganska nära. Jag kom fram samtidigt som en hel del andra, vi satte i gång och jobbade och fick ihop den där sändningen, berättar Ewonne Winblad.

Hon ledde sedan den första ”Rapport”-sändningen klockan fyra på morgonen.

– Det var kolossalt omskakande. När den där sändningen gick ut visste vi bokstavligen inte vad som hade hänt. Var det en statskupp? Var det främmande makt? Det fanns många teorier och gärningsmannen var fortfarande på fri fot. Det var en oerhört dramatisk natt, säger Ewonne Winblad.

Makarna Christina Jutterström och Ingemar Odlander tillsammans 1989.
Foto: Roger Tillberg/TT / ReportagefotoBMP Box 12063 102 22 Stockholm 0865
Ingemar Odlander, som höll i den allra första ”Rapport”-sändningen.
Foto: Roger Tillberg/TT / TT NYHETSBYRÅN / ROGER TILLBERG / ReportagefotoBM

Claes Elfsberg: ”Lite löjlig”

Storbråket om Jas-bilderna 1989 blev början på slutet på konkurrensen mellan ”Rapport” och ”Aktuellt”. Reglerna ändrades så att de respektive programmen fick använda varandras bilder om de gått ut via Eurovisionen.

När man sedan fick yttre konkurrens i och med att TV4 började sända ”Nyheterna” 1990 började gränserna suddas ut ännu mer. Man började prata med varandra och blev vid millennieskiftet en enda redaktion.

– Jag har personligen alltid tyckt att den där konkurrensen var lite löjlig. Det blev bättre när vi slutade konkurrera, säger Claes Elfsberg.

Ewonne Winblad håller med:

– Det var en mycket egendomlig situation att man hade konkurrens mellan två redaktioner på samma företag.

I dag är Charlotta Friborg chef för riksnyheterna på SVT, vilket innefattar både ”Aktuellt” och ”Rapport” som numera har olika uppdrag och karaktär. Hon berättar att 50-årsjubileet ska firas med mingelfrukost med såväl gamla som nya medarbetare.

– Det känns jätteroligt att konstatera att ”Rapport” står sig väldigt starkt och håller ställningarna tittarmässigt. Behovet av av ett brett nyhetsprogram som orienterar i det viktigaste som hänt i världen och på hemmaplan finns kvar, det är kul att se, säger Charlotta Friborg.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.