Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så döljer SVT miljonaffärerna bakom Melodifestivalen

Melodifestivalen är en stor industri – men hur ekonomin ser ut hålls hemligt.
Foto: OLLE SPORRONG
Christer Björkman har ingen insyn i Melodifestivalens ekonomi säger han till "Medierna i P1".
Foto: OLLE SPORRONG

Att Melodifestivalen är en mångmiljonindustri är ingen hemlighet – men beloppen för licenser, sponsoravtal och intäkter håller SVT hemligt.

I lördagens avsnitt av "Medierna i P1" avslöjar de SVT:S hemlighetsmakeri kring ekonomin för årets folkfest.

– Vi vill gärna berätta hur det ser ut och hur det fungerar, men vi kommer inte berätta exakta uppgifter, säger Peter Nyrén, programbeställare på SVT, till "Medierna i P1". 

Under lördagen har Melodifestivalen 2019 premiär, på Scandinavium i Göteborg. Tillsammans med Live Nation och Blixten & Co anordnar SVT en folkfest i sex olika städer under våren. Allt kring Melodifestivalen har blivit en mångmiljonindustri med sponsorer och licensavtal – samtidigt som de inblandade lägger locket på kring hur mycket pengar som dras in under tävlingen.

I nya avsnittet av "Medierna i P1" som släpptes på lördagen har radioprogrammet granskat bristen på insyn i SVT:s affärer kring Melodifestivalen.

– Jag tycker det är en sorglig utveckling. Jag är väldigt orolig för att det här kan vara en utveckling som kan vara väldigt farlig för public service. Jag tror att den väldigt hårda kommersialisering som vi ser i och kring den här folkkära Melodifestivalen kan slå tillbaka väldigt hårt mot public service, säger Jan Scherman, mediedebattör.

Även om SVT:s vd Hanna Stjärne i veckan backade från tidigare beslut, och gick ut med beslutet att Melodifestivalen från och med nästa år inte kommer få sponsras av spelbolag som är fallet i år, så menar Scherman att det faktum att tävlingen i år sponsras av ett casinobolag visar på en kommersiell utveckling. 

– Melodifestivalen har blivit en turboladdad kommersiell motor runt ett underhållningsprogram, med sponsorer, biljettintäkter och partners som befinner sig i den kommersiella världen.



SVT samarbetar med Live Nation och Blixten & Co

Kommunerna som håller i Melodifestivalens deltävlingar kontrakteras av eventföretaget Live Nation, som SVT har avtal med för att kunna genomföra det stora evenemanget som Melodifestival-turnén är. Live Nation har på licens av SVT fått i uppdrag att hantera "Melodifestivalens kommersiella frågor och rättigheter, såsom marknadsföring, sponsorer, biljetter, catering, merchendicing samt eventuella övriga licensrättigheter".

SVT har också kontrakt med företaget Blixten & Co, som har hand om själva turnén och biljettförsäljning, förklaras det i "Medierna i P1".

Tävlingsproducenten Christer Björkman är ett känt ansikte utåt för Melodifestivalen, men trots sin insyn i programmet så har han ingen koll på det ekonomiska säger han.

– Ekonomi är det sista jag håller på med. Tvärtom, jag försöker hålla mig så långt ifrån det där som möjligt, säger Björkman i "Medierna i P1".

– Har du ingen aning?

– Nej, det har jag verkligen inte, och det intresserar mig inte.

"Medierna i P1" konstaterar att Eurovisiontävlingen i Stockholm 2016 kostade runt 100 miljoner kronor – något som då av SVT uppgavs vara kostnaden för tre till fyra Melodifestival-turnéer.

– Det är inte så lätt att förhålla sig till siffrorna. Det är väldigt vagt. Men vet knappt om det är en stor kostnadspost, eller är det en inkomstpost för SVT med biljettförsäljning och sponsring? Det vet vi inte i dag, säger Björn Barr, producent på Ekot, till "Medierna i  P1".



Vill inte ge insyn i ekonomin kring Melodifestivalen

Kristoffer Åkesson är marknadsdirektör på Live Nation, och vill inte kommentera hur mycket pengar de drar in på att arrangera Melodifestivalen. Men Åkesson konstaterar att uppdraget också innefattar stora utgifter.

– Gällande detaljer i ekonomin är det aldrig något vi kommenterar, men Melodifestivalen är ett av flera viktiga projekt för oss. Men det är också viktigt att komma ihåg den enorma produktionen som det innebär för att göra de här arenaföreställningarna runtom i landet så är det jättemycket kostnader också, säger han till "Medierna i P1".

SVT:s bolagsredovisning går inte in i detalj på hur samarbetena ser ut, något de hänvisar till affärssekretess. Men på grund av det har bolaget redovisning flera gånger underkänts av Granskningsnämnden på just den punkten, och bett om mer specifika uppgifter om sponsoravtalen – utan att SVT har gett dem det.

– Jag tycker det är rimligt att man får en insyn, och vi vill gärna berätta hur det ser ut och hur det fungerar, men vi kommer inte berätta exakta uppgifter. Vi gör inte det kring några av våra produktioner överlag, säger Peter Nyrén, som är programbeställare inom livsstil på SVT, till "Medierna i P1".

Han fortsätter:

– Vi fortsätter att redovisa och kanske kommer förbättra vårt sätt att redovisa, men i dagsläget innebär det att vi inte redovisar de enskilda posterna eller de enskilda avtalen.


◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.