Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Så blev Maria Montazami större än Anna Anka

Tofsfeber: Maria Montazami har på kort tid blivit en av Sveriges populäraste kändisar. "Hennes värderingar är inte lika spektakulära som Anna Ankas." Foto: Olle Sporrong
Maria Montazami är sommarens mest otippade maktfaktor.
Den läppstiftsfixerade Hollywoodfrun har nästan omärkligt börjat styra över våra liv, och samtidigt sopat banan med Anna Anka.
Hemligheten?
Montazami har lyckats med det som många kändisar bara drömmer om - att skapa ett starkt varumärke.
Bollnäs - Helsingborg - Stockholm.
Vart Maria Montazami sig än i Sverige vänder, så möts hon av öppna armar, autografjägare, barnteckningar och påsar med ostbågar.
Varenda hyllning finns förevigad på bloggen. Läsarna har inte kunnat missa ett ögonblick av Marias nyligen avslutade Sverigeturné.

Häpnadsväckande

De vill inte missa nåt heller.
Intresset för Hollywoodfruns vardagliga besök på stadsbibblan, systemet och City Gross är häpnadsväckande. Bloggen som startades på amelia.se i mitten av april är i dag den näst mest besökta nöjesbloggen i Sverige.
Statistik från bloggtoppen.se visar på omkring 40000 unika besökare i veckan. Bara Carolina Gynning är större.
Vad är det som har hänt? När blev vi mer intresserade av gardintofsar än Ankas broskdiet?

Avslöjade sexliv

Ankan var ju nummer ett hela hösten. Hon hade rikast man, störst hus, och de mest extrema åsikterna. Medan Anka skällde ut barnflickan och avslöjade för mycket om sitt sexliv, tassade Montazami omkring i sin kuddpuffade villa och fyllde ett kylskåp med snask till barnen.
Men det är just den här harmlösa harmonin som gör hela skillnaden.
Isabel Werner Runebjörk är konsult, föreläsare, och har skrivit en bok om personliga varumärken.
Hon menar att Anna Anka slog igenom snabbt eftersom hon var en nyhet.
- Anka var så frispråkig, vilket var befriande i vårt politiskt korrekta samhälle. Men starka personliga varumärken bygger på kärlek och en ärlig vilja att bidra till andra. Maria älskar så mycket: Hon älskar sin man, sina barn, sina tofsar, sina läppstift...
- Hennes värderingar är inte lika spektakulära som Anna Ankas. Men Maria skapar positiva känslor kring sin egen person, vilket leder till att man får positiva känslor för de varumärken hon förespråkar.

Bli ansiktet utåt

I november mitt under den värsta Anka-febern väljer därför den svenska hamburgerkedjan Max att ta kontakt med Montazami.
De vill att hon ska bli ansiktet utåt för deras hamburgare Hot Americana.
- Då hade Montazami inte slagit igenom. Men hon var varmare och lättare att tycka om än Anna Anka. En person som passade bra i reklamfilmen. Det var en liten chansning. Men sen efter det har hon verkligen blommat ut, säger Anders Forssten, marknadschef på Max.
Hade ni kunnat tänka er Anna Anka?
- Jag tror inte det. Hon har en annan profil som inte passar oss. Filmen med Maria är en av det mest populära vi har haft under de senaste två åren. Den har verkligen haft genom-slagskraft.

Omdiskuterad

Filmen blir flitigt diskuterad på nätet. Den 1 februari blir hon "Årets: vi älskar dig" på QX-galan. I april startar Marias blogg, beundrarskaran växer, och inrednings- butikerna rapporterar att försäljningen av tofsar har ökat.
- Maria har gått om Anna Anka det senaste halvåret. Ankas varumärke har stagnerat, medan Montazamis har utvecklats.
- Starka varumärken, som håller i längden, tar ofta tid på sig, säger Isabel Werner Runebjörk.
Så i höst är det dags igen. Maria återvänder i tredje säsongen av "Svenska Hollywoodfruar".
Hela Montazamis karriär präglas av en barnslig omedvetenhet. Och precis som med Anka får vi aldrig veta om det är den verkliga Montazami vi får möta eller en produkt. Men en sak är klar: Maria har betydligt mer makt än en genomsnittlig hemmafru med veckopeng.
Förmodligen mer makt än de flesta av oss.
Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!