Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Ryggsäcken Kånken är senaste it-väskan

Funkar på Stureplan. Klassiska ryggsäcken Kånken har blivit trendig. Jag gillar att den är så avslappnad, säger Malin Mattsson, 18. Kul att det inte alltid är det dyraste som är inne, säger Anna Mattsson, 20. Foto: Mikael Sjöberg
Glöm Prada och Chanel.
Nya "måste ha"-väskan heter Kånken.
- Det är lite mer personligt än att bara handla från Gucci, säger Malin Mattsson, 18.
Från utskälld vänsterpolitisk symbol till det hetaste heta. Plötsligt syns klassikern från 1978 lite överallt.
Modetidningen Elle ägnar en sida åt "it-väskan Kånken" i senaste numret. Hippa butiker som Opening ceremony i New York och Urban outfitters i London har tagit in den i sortimentet.
Eleonore Nygårds, som driver modebloggen Ytligheter, överväger nu att köpa en Kånken.
- Inte dyr, praktisk och inte så ful. Jag måste ha gått och blivit tant. Eller - snarare troligt - så är den plötsligt okej för att den börjar bli trendig och säljs för hutlös summa (155 dollar) på Opening ceremony, skriver hon i bloggen.
Kånken lanserades 1978. Den togs fram av Fjällräven i samarbete med Svenska scout- förbundet som ett alternativ till axelremsväskorna som var populära då.

Kommunistpuckeln trendig

Statistik visade att hela 80 procent av svenskarna någon gång hade haft besvär med ryggen - Kånken ritades för att fördela belastningen bättre.
Men den blev också en symbol för något annat. Under en period kallades den för "kommunistpuckel". Nu har pendeln svängt igen.
Systrarna Malin Mattsson, 18, och Anna Mattsson, 20, i Stockholm kan absolut tänka sig en Kånken.
- De coolaste är ju originalen, precis som med Raybans Way-farers härom året. De ska vara lite slitna, man ska se att de har varit använda, säger Anna.
Malin fyller i:
- Det är lite mer personligt än att bara handla från Gucci. Det här säger något mer.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!