En person höll upp en skylt där det står "Nya Täby-loppis" då programledaren David Lindgren pratade inför Benjamin Ingrossos nummer.
SVT togs på sängen av den plötsliga reklamkuppen.
"Jag såg den inte. Det är en risk med direktsändning. Vi gör allt för att försöka se sånt i förväg men omöjligt att gardera sig mot 100-procentigt", skriver Jan-Erik Westman, pressansvarig för Melodifestivalen, i ett sms.
I nuläget är det oklart om SVT kommer att vidta några åtgärder.
LÄS MER: Jessica Anderssons tårar i natt – kritiken efter fiaskot
"Nya Täby-loppis" är namnet på en så kallad drive in-loppis i Stockholm.
SVT förklarar reglerna om reklam på kanalens hemsida:
"Reklam finns i tv och radio, på nätet, i datorspel, tidningar och filmer men inte hos public service-företagen. Reklam skulle innebära att SVT fått betalt för att visa upp en viss produkt eller en viss logotyp i vår sändning, och detta förekommer inte. Våra nyheter och många av våra program utspelar sig dock i verkligheten - och där finns logotyper och varumärken. Vi får inte visa upp dessa på ett sätt som otillbörligt gynnar företaget i fråga".