Foto: SVT
 Foto: SVT

Reklamkuppen mitt i sändning – SVT svarar

Publicerad

Reglerna är stenhårda – reklam får inte förekomma i SVT. 

Ändå lyckades en person i publiken smyga in en skylt med reklam för en marknad. 

"Nya Täby-loppis", står det på skylten som personen håller upp. 

"Omöjligt att gardera sig", säger Jan-Erik Westman, pressansvarig för Melodifestivalen.

En person höll upp en skylt där det står "Nya Täby-loppis" då programledaren David Lindgren pratade inför Benjamin Ingrossos nummer.

SVT togs på sängen av den plötsliga reklamkuppen.

"Jag såg den inte. Det är en risk med direktsändning. Vi gör allt för att försöka se sånt i förväg men omöjligt att gardera sig mot 100-procentigt", skriver Jan-Erik Westman, pressansvarig för Melodifestivalen, i ett sms.

I nuläget är det oklart om SVT kommer att vidta några åtgärder.

 

LÄS MER: Jessica Anderssons tårar i natt – kritiken efter fiaskot  

 

"Nya Täby-loppis" är namnet på en så kallad drive in-loppis i Stockholm.

SVT förklarar reglerna om reklam på kanalens hemsida:

"Reklam finns i tv och radio, på nätet, i datorspel, tidningar och filmer men inte hos public service-företagen. Reklam skulle innebära att SVT fått betalt för att visa upp en viss produkt eller en viss logotyp i vår sändning, och detta förekommer inte. Våra nyheter och många av våra program utspelar sig dock i verkligheten - och där finns logotyper och varumärken. Vi får inte visa upp dessa på ett sätt som otillbörligt gynnar företaget i fråga". 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag