Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Reklam med Bianca Ingrosso delar nätet

Åsikterna om Bianca Ingrossos nya reklam är delade.
Foto: Charlotte Brunzell/ TT NYHETSBYRÅN
Hög igenomkänningsfaktor eller glamorisering? Se videon i artikeln.
Foto: Deodoc

En reklam för bindor där Bianca Ingrosso gestaltar olika delar av menscykelns – igenkännande eller glamorisering? 

Det råder det delade meningar om.

Det svenska företaget Deodoc uppmärksammades förra månaden då influencern Bianca Ingrosso, som då gjorde ett annonssamarbete med intimhygienbolaget, hävdade att Deodocs tamponger ”inte släpper ifrån sig några fibrer”. 

Annonsen fälldes av Reklamombudsmannen för att vara vilseledande då det kunde framstå som att syntetiskt material kan riskera att förstöra för en framtida graviditet och riskera den vaginala hälsan, skriver Breakit.

I en ny reklamfilm för Deodocs intimprodukter är Bianca Ingrosso än en gång ansiktet utåt. Denna gång för en annons för företagets nya bindor och trosskydd under parollen ”The menstrual cycle with Bianca Ingrosso”. 

I den några minuter långa videon får man följa influencern i de olika stadierna av menscykeln. 

”Ska inte ses som jobbigt”

Under mensen bär hon en röd silkesklänning och tar sig för magen, efter mensen bär hon mysig tröja och ler, under ägglossningen bär hon en skir rosa klänning och inzoomning görs på hennes målade läppar och innan mensen är tillbaka bär hon en svart nitbeklädd outfit, ser allvarlig, nästan arg ut, och äter pizza. 

Deodoc skriver i ett mejl till Expressen att filmen är en del av en stor menskampanj som de gör tillsammans med Ingrosso. Tanken bakom reklamen är att utbilda kring menscykeln och vad som händer i kroppen.

”Målsättningen är att man ska förstå att menscykeln består av fyra faser och hur fantastisk kvinnokroppen är. Istället för att mens ska ses som något jobbigt vill vi att budskapet ska vara en påminnelse om hur fantastisk kvinnokroppen är.

Lyfter ämnet 

På Deodocs Instagram, där filmen finns, hyllas reklamen av flera som kreativ och igenkännande. 

Andra menar att reklamen glamoriserar menscykeln. En person skriver att det framstår som man alltid är ”sexig och snygg oavsett vart man är i cykeln”. 

”Givetvis vet vi att menscykeln är helt individuell och med olika upplevelser för varje kvinna, men det viktiga i frågan är att vi lyfter ämnet och pratar om det. Här gör vi det med en reklamfilm som visar de fyra olika faserna.”

https://www.instagram.com/p/CL4kG-opmLp/
Bianca Ingrossos tampongreklam för samma företag har tidigare fällts för att vara vilseledande

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.