”Vår tid är nu – 1951” krossar mitt hjärta

Mattias Bergqvist recension: “Det bästa SVT har gjort”
I ”Vår tid är nu – 1951” har Hedda Stiernstedt absolut kontroll på Nina Löwander. Denna sommar är Nina Löwander seriens Fågel Fenix, återfödd ur askan av elden hon brann upp i, när hon vljer kärleken till Calle.
”Vår tid är nu” har aldrig varit bättre än i den julspecial på fyra avsnitt som har premiär 25 december i SVT.
Mattias Bergqvist hade hoppats att Adam Lundgren skulle ha fått mer att bita i, i sin roll som Peter Löwander.

En kärlekshistoria och ett skilsmässodrama.

”Vår tid är nu – 1951” börjar på ett sjukhus, fortsätter på en ö och avslutas ute på havet. Det sammanfattar den inre förflyttning som Nina Löwander gör i de fyra avsnitten. Först fast i ett återkommande hjul där saker och ting ska vara som de varit, sedan en plats där hon kan titta åt alla väderstreck och se möjligheter i stället för hinder och slutligen havet, det vackra, det som betyder frihet.

Nina Löwander blir sig själv, en hel person och emotionellt självständig genom att för första gången välja det hon vill och tror är det bästa för henne.

Hon väljer, förstås, kärleken.

Vackert så.

Att däremot inbilla sig att det bara är att göra, att Nina Löwander inte slits mellan hjärtats lust och sina egna demoner, kärleken till sin dotter och plikten som mor och att hon inte faller samman, det är att förneka livet och de vägar vi alla måste vandra.

I ”Vår tid är nu – 1951” har Hedda Stiernstedt absolut kontroll på Nina Löwander. Varje rörelse och varje blick pekar framåt och mot den utveckling vi som tittare vet att rollfiguren ska genomgå. När Nina Löwander bryter ihop och tycks stå stilla är det en urladdning för att ny kraft ska få plats. Denna sommar är Nina Löwander seriens Fågel Fenix, återfödd ur askan av elden hon brann upp i.

I vissa stunder håller jag andan när Stiernstedt är i bild. En scen som involverar Nina och hennes dotter Christina krossar mitt hjärta. Det är en mäktig gestaltning Hedda Stiernstedt gör, och en sådan som sannolikt inte hade känts lika mycket utan tre säsonger att falla tillbaka på, både för henne som skådespelare och för oss som tittare.

Att ”Vår tid är nu” fyller det hål som uppstod mellan första och andra säsongen var aldrig en nödvändighet. Historier som de serien berättar klarar sig ofta bättre i fantasin. Med resultatet i hand är jag lycklig att Malin Nevander kom på idén och att manusförfattaren Ulf Kvensler och regissören Måns Herngren tillsammans med skådespelarna förverkligade den.

”Vår tid är nu – 1951” fångar mixen av humor och värme och vemod och sorg på ett fullödigt vis. Här har klippningen förstås betydelse med ett tempo och en ton som gör att det som varit känslomässigt mörkt skiftar till ljust på ett avväpnande sätt.

Suzanne Reuter och Peter Dalle är en fröjd att följa.

Därför, och mer än annars, är Suzanne Reuter och Peter Dalle en fröjd att följa. Utanför restaurangens väggar kan deras rollfigurers gemensamma historia spegla de beslut som Calle Svensson och Nina Löwander kommer att ta. Man hejar på, suckar, skrattar och gläds. Och som alltid när Reuter som Helga Löwander biter ifrån och tar i och är arg ryggar man bakåt, nöjd och samtidigt lite rädd men framför allt medveten om värdet av att ha investerat tid i seriens tre tidigare säsonger.

”Vår tid är nu – 1951” är stundvis för uppenbar och en och annan överraskning hade varit på sin plats. Jag hade även hoppats att Adam Lundgren skulle ha fått mer att bita i, men med tanke på att det handlar om fyra avsnitt och ett redan på förhand avslöjat fokus på andra, är det svårt att klaga. Ingen som älskar tv-serier tror ju att en som är perfekt någonsin kommer göras. Det vi i stället kan hoppas på är små lärdomar om kärlek, hopp, tragedi och att emellanåt få skratta.

”Vår tid är nu – 1951” får till allt det där och är en av få serier som avslutas på topp.

Det här är Vår tid är nu

”Vår tid är nu – 1951” har premiär 25 december i SVT. Alla fyra avsnitt blir tillgängliga på premiärdagen i SVT Play. Ulf Kvensler har skrivit manus, Måns Herngren regisserar. På rollistan finns bland andra Hedda Stiernstedt, Charlie Gustafsson, Suzanne Reuter, Adam Lundgren, Peter Dalle, Josefin Neldén, Anna Bjelkerud, Rasmus Troedsson och Malin Persson. ”Vår tid är nu – 1951” produceras av Jarowskij med Heidi Rydbeck som producent.

”Det kom en bulldozer rakt in i bygget”