Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Stereolab är minst lika bra som på 90-talet

Alla viktiga band blir som bekant inte stora band. När Stereolab sätter igång med ”Brakhage” är det tragiskt glest inne i Linné-tältet på Way Out West.

Stereolab

Way Out West, Göteborg

Vilket förstås är synd, då det brittisk-franska bandet faktiskt får skrivas in i samma mening som Velvet Underground och Can.

Att de står på scen igen är ingen självklarhet efter tio år i dvala. Huvudanledningen till återkomsten ska vara att flera av gruppens klassiska indie-släpp som ”Emperor Tomato Ketchup” och ”Dots and Loops” ska återutges. Det finns alltså förhoppningar att Stereolabs helt egensinniga mix (konceptuella texter om allt från ekonomiska teorier till arkitektur plus en musikalisk hybrid där krautrock och elektronisk monotoni möts på en sval coctailbjudning) ska nå ut till en yngre generation än den som framför allt står på fredagkvällen under tältduken.

Glädjande nog är Stereolab med gitarristen Tim Gane och sångerskan / keyboardisten Lætitia Sadier (i chic orange hatt) i spetsen minst lika bra som när det begav sig på 90-talet. När konserten riskerar att bli alltför cerebral, får kvintetten till ett tungt organiskt groove i ”Perculator”. Avslutande ”Lo Boob Oscillator” stegras till en mangel. Och bara att få höra Sadler med fransk brytning säga ”Thank you, here is ’French disko’” ännu en gång är värt all vår tid.

Så välkomna tillbaka, spela gärna in något nytt.

LÅTLISTAN:

Brakhage