Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Snövit

Marit Eriksson spelar en glad och snäll Snövit. Foto: Peter Knutsson

Musikal

SNÖVIT

PLATS: Rival, Stockholm

PUBLIK: 700

VAD: Sagomusikal, svensk nyskriven version av ­klassiska sagan.

VEM: Marit Eriksson, Anna Norberg, Joakim Nätterqvist, Figge Norling, Alexander Stocks.

BÄST: Dvärgarnas party, "Gangnam style".

SÄMST: Trög start.

SPELAS:

26/12-4/1 Rival, Stockholm,

5/1 Västerås,

6/1 Uppsala,

12/1 Sundsvall,

13/1 Östersund,

15/1 Luleå,

16/1 Umeå,

18/1 Örebro,

19/1 Linköping,­

20/1 Norrköping­,

22/1 ­Eskilstuna,

23/1 Gävle,

24/1 Södertälje,

26/1 Karlstad,

27/1-3/2 Maxim­teatern, Stockholm.

Prinsen, han som väcker Snövit med en kyss, är en töntig countryhjälte.

Och de sju dvärgarna studsar till house-musik.

En nyskriven svensk musikal som riktar sig till barn­familjer, det är inte så vanligt.

Historien är den klassiska sagan, fritt berättad, och ­musiken är rock och country, ­dunkande ­house-rytmer och pumpande ballader. "Snövit" är en ambitiös iscensättning, hyggligt genomförd av en stor ensemble med både vuxna och barn.

Men man når inte ända fram, det känns lite löst i ­kanterna.

Anna Norberg, rutinerad musikal­artist, gör elaka drottningen med kraft och levererar de tyngsta ­balladerna. Marit Eriksson är en glad och snäll Snövit.

Joakim Nätterqvist och Figge Norling spelar härolden och kungen, men dubblerar också som två av de sju ­dvärgarna, där ingen känner igen dem under komiska masker.

Och det är dvärgarna, som blir publik­favoriter med olika dialekter och studsande dans. Roligast är partyscenen där Snövit och dvärgarna dansar - en passning till "Gangnam style".

Alexander Stocks skapar också en komisk figur av prinsen, som i slutet dyker upp till häst, klädd i en glittrande cowboysvid och river av en countrylåt.

Där glimmar det till, där blir det lekfullt, men det finns också en del nummer i den för långa första akten, där barnpubliken tappar intresset.