Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Snövit

Marit Eriksson spelar en glad och snäll Snövit.Foto: Peter Knutsson

Musikal

SNÖVIT

PLATS: Rival, Stockholm

PUBLIK: 700

VAD: Sagomusikal, svensk nyskriven version av ­klassiska sagan.

VEM: Marit Eriksson, Anna Norberg, Joakim Nätterqvist, Figge Norling, Alexander Stocks.

BÄST: Dvärgarnas party, "Gangnam style".

SÄMST: Trög start.

SPELAS:

26/12-4/1 Rival, Stockholm,

5/1 Västerås,

6/1 Uppsala,

12/1 Sundsvall,

13/1 Östersund,

15/1 Luleå,

16/1 Umeå,

18/1 Örebro,

19/1 Linköping,­

20/1 Norrköping­,

22/1 ­Eskilstuna,

23/1 Gävle,

24/1 Södertälje,

26/1 Karlstad,

27/1-3/2 Maxim­teatern, Stockholm.

Prinsen, han som väcker Snövit med en kyss, är en töntig countryhjälte.

Och de sju dvärgarna studsar till house-musik.

En nyskriven svensk musikal som riktar sig till barn­familjer, det är inte så vanligt.

Historien är den klassiska sagan, fritt berättad, och ­musiken är rock och country, ­dunkande ­house-rytmer och pumpande ballader. "Snövit" är en ambitiös iscensättning, hyggligt genomförd av en stor ensemble med både vuxna och barn.

Men man når inte ända fram, det känns lite löst i ­kanterna.

Anna Norberg, rutinerad musikal­artist, gör elaka drottningen med kraft och levererar de tyngsta ­balladerna. Marit Eriksson är en glad och snäll Snövit.

Joakim Nätterqvist och Figge Norling spelar härolden och kungen, men dubblerar också som två av de sju ­dvärgarna, där ingen känner igen dem under komiska masker.

Och det är dvärgarna, som blir publik­favoriter med olika dialekter och studsande dans. Roligast är partyscenen där Snövit och dvärgarna dansar - en passning till "Gangnam style".

Alexander Stocks skapar också en komisk figur av prinsen, som i slutet dyker upp till häst, klädd i en glittrande cowboysvid och river av en countrylåt.

Där glimmar det till, där blir det lekfullt, men det finns också en del nummer i den för långa första akten, där barnpubliken tappar intresset.