Foto: Sanna DahlénFoto: Sanna Dahlén
 Foto: Sanna Dahlén
Foto: Sanna DahlénFoto: Sanna Dahlén
 Foto: Sanna Dahlén
Foto: Sanna DahlénFoto: Sanna Dahlén
 Foto: Sanna Dahlén

"Partaj" är både fyndigt och vasst

Publicerad

Jag har faktiskt varit orolig för att den här showen skulle bli ett taffligt magplask. ”Partaj” har visserligen varit stabil kändis-humorleverantör i fyra år nu.

Många av parodierna, från Zlatan till Annie Lööf, är närmast klassiker. Men till konceptet hör också en stark bundenhet till tv-mediet. Nästan uteslutande är det tv-kändisar, tv-genrer eller tv-historia som parodieras.

Inte heller på scen överger man skärmen, utan använder den på ett nästan oväntat elegant sätt. Inledningen där en filmad Jarmo (Johan Petersson) spänner sin svarta blick i publiken är lysande: ”Vad glor ni på?”

Ja, vad glor vi på? Kanske någon form av skådespelerirekord. Hastigheten med vilken de fem skådespelarna (Rachel Molin, Eva Röse med flera är inte med) växlar skepnad och mimik är imponerande och smått vansinnig. Ibland går det fel. Repliker trillar snett, olika karaktärer råkar flyta in i varandra. Men det ger också en känsla av nerv.

Första musikalnumret är visserligen sådär, och uppenbart mest konstruerat för att rama in sketcherna. När Putin, Isak, Gry och Moderat-Anna tar ton på temat ”Tillsammans” känns det som onödigt slentrianspex. Lyckligtvis så blir det bättre.

Att låta Jimmie Åkesson (Christian Åkesson) spela ”Kristina från Duvemåla” är både fyndigt och vasst. Även om Partaj-gängets paradgren egentligen är det prestigelösa tramset: Sketchen där Per Andersson (Arhio) och Glenn Hysén (Petersson) exalterat bräcker varandra i ordvitsar, för att till slut få sällskap av en loj Ulla Skoog (Carlsson) är exempelvis underbar i alls sin enkelhet. Men också ett exempel på humor som faktiskt gör sig bäst på scen. Med allt från gaffatejp till riskakor, kopplar man så greppet om rummet, och visar att ”Partaj”-gänget faktiskt är mer än värda sin scenshow.

FAKTA

JOHAN PETERSSON

Den som hittills imponerat mest med sina karaktärer, och också den som klarar sig bäst solo på scen. Då som Mikael Persbrandt.

 

JOANNA ERIKSSON

Har en spännvidd som sträcker sig från Anna Kinberg Batra till Gina Dirawi, och imponerar med snyggaste robotdansen.

 

PELLE ARHIO

Är involverad i flera av de allra starkaste numren. Gör ett kul musikalpotpurri på temat ”boom”, och är allmänt bra på att vara slajmig, vare sig det rör sig om Putin eller Chris O’Neil.

 

CHRISTIAN ÅKESSON

Vi älskar ju hans Andreas Isaksson sen länge, men Åkesson gör även en bra Jimmie Åkesson och en träffande nonchalant Kjell Bergqvist. Är något lugnare än de andra i sin spelstil, vilket behövs.

 

ANNA CARLSSON

Behärskar både temperamentet hos en övertaggad Gry Forssell och en närapå nedsövd Ulla Skoog. En ren fröjd att höra henne jobba med intonationen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag