Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Soul, hiphop och funk – med ett jäkla driv

Lauryn Hill uppträdde på första dagen av Stockholm Music & Art Foto: Vilhelm Stokstad/Tt / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Vilhelm Stokstad/Tt / TT NYHETSBYRÅN
Foto: Vilhelm Stokstad/Tt / TT NYHETSBYRÅN

Ett ilsket pekfinger och några onödiga covers.

Men också ett musikaliskt geni med feeling.

Lauryn Hill visar på festivalens första kväll hur man bäst legerar soul, hiphop, funk med ett jäkla driv.

FAKTA

Ms. Lauryn Hill

Stockholm Music & Arts, Stockholm

Publik: 7 500.

Vem: 41-årig rap-artist, sångerska och låtskrivare från New Jersey. Hill slog igenom som medlem i The Fugees och senare med solodebuten (och hittills enda studioplattan) “The Miseducation of Lauryn Hill” från 1998, som sålde i 18 miljoner exemplar.

Vad: Ute med ett elvamanna-band, inklusive tre körsångerskor och en DJ. Spelade senast i Sverige under Way Out West förra året.

Vi är många som väntar på Lauryn.

“I was uninspired since Lauryn Hill retired” rappade Kanye West tidigare i år på retro-doftande (och lysande) “No more parties in LA”. Musikvärlden väntar på att Hill river pensionärskortet och kommer tillbaka på skiva där hon hör hemma. Bland de verkligt stora. Under Stockholm Music & Arts första kväll visade sångerskan också bitvis upp vilken fullfjädrad artist hon kan vara när feelingen knackar på.

Det är tredje gången på lika många år hon spelar i Sverige och det är inte som att Lauryn Hill-febern stiger. Det är knappast packat framför scen. Senaste månaderna i Hills liv har mest handlat om släpande skatteskulder och försenade konsertstarter.

Allt börjar också nervigt på fel sätt. Bandet är tätt ihoptryckta på scen när Hill glider in och sätter sig på en läderpall. En seg soulsoppa drar igång. Hill pekar ilsket med ett finger både på bandmedlemmar och monitorer. Ljudteknikern har bråda dagar.

Första halvtimmen känns som ett “work in progress”. Som att bandet repar med en stenhård bandledare inför en premiär.

Runt “Ex-factor” lossnar något. Hill ger oss ett snabbt leende och börjar svänga. Spåren från debutplattan formas om, dras ut och får helt nytt liv. "Everything is everything" förvandlas till hetsig afrofunk. Hill är en fulländad soulsångerska men faktiskt en än bättre rapartist. Flowet i “Final hour” är sensationellt. Och hur hon bryter ner “Lost ones” med bara ett gitarrstick förstår jag inte helt.

Plötsligt har både band och publik roligt. Det är alldeles strålande underhållning med ett musikaliskt geni i svart långklänning som dirigent.

Att hon sedan väljer att stänga av magin tvärt med covers på Sade och Bob Marley må vara hänt. De tre kvart vi fick innan dess är bland de bästa jag sett 2016.

Så in i studion med dig någon gång nu, Miss Hill.

Lauryn Hill låt för låt:

2

Conformed to Love

3

I gotta find peace of mind

3

War In the mind (Freedom time)

3

Mystery of iniquity

4

Ex-factor

4

Everything is everything

5

Final hour

4

Lost ones

4

How many mics

4

Fu-Gee-La

4

Ready or Not

4

Killing me softly

3

Your Love Is King

2

The sweetest taboo

3

Jammin'

2

Is this love

3

Could you be loved

4

Feelin' good

4

Doo Wop (That Thing)

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!