Sahara Hotnights: "Kiss & tell"

(RCA/BMG)

ROCK

Rätt många har oroat sig, helt i onödan. Bara för att det stundar en internationell lansering har inte Sahara Hotnights gått och blivit Avril Lavigne. Den dagen då Sahara Hotnights ger ut en mesig platta kommer aldrig att gry. De här tjejerna besitter ju så mycket attityd och utstrålar så mycket rock´n´roll att det är snudd på övernaturligt. Det vet alla som hört dem. För alla som sett dem live är det dessutom lika självklart som att jorden är rund. "Kiss & tell" är för övrigt kvartettens bästa platta. Den skiljer sig en del från "C´mon let´s pretend" och "Jennie bomb" med sitt klara och varma sound. Sahara Hotnights och producenten Pelle Gunnerfeldt (Fireside) har skruvat ner rattarna på distpedalerna, låtit trummorna bilda ett powerpop-groove i stället för en rockmatta och leker fram enkla syntriff. Dessutom sjunger Maria Andersson coolare än någonsin. Resultatet påminner en hel del om Backyard Babies och Hellacopters senaste album. "Kiss & tell" är tydlig, rak och extremt riffig. Inledande "Who do you dance for?" sätter omedelbart den höga nivån, och sen radas de upp: "Walk on the wire", "Stupid tricks", "Stay/stay away" och suveräna "Keep calling my baby". Klockrena hits som kommer att sätta avtryck även utanför landets gränser. Det ska bli spännande att se hur stora. USA väntar ivrigt på "Kiss & tell" och Sahara Hotnights kommer att tillbringa mer tid i amerikanska immigration-köer än på svensk mark den närmaste tiden. Lite synd för oss här hemma bara. En rejäl Sahara Hotnights-turné - till exempel som headlineband för Kalas - hade blivit en sommarsuccé.