Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Roxettes "Charm school" saknar charm

"Charm school" är Roxettes första studioalbum på tio år, men den imponerar inte på Anders Nunstedt. Foto: Anna-Lena Mattsson
Roxettes comebackalbum är en tydlig återgång till det framgångsrika sound från den tiden duons namn flög ärat över jorden.
Bara lite tråkigare. Utan den tidigare charmen.

FAKTA

 Roxette: "Charm school"


GENRE: Pop.
RELEASE: 11 februari.
VEM: Per Gessle och Marie Fredriksson har sålt 75 miljoner skivor som Roxette. Den 28 februari inleder de sin världsturné.
VAD: Första skivan sedan Fredriksson blev frisk från cancern. Innehåller livespår från fjolårets miniturné.
LADDA NER: "Way out", "I'm glad you called", "Sitting on top of the world".

Låtlistan på "Charm school"


"WAY OUT" TRE GETINGAR
Lekfulla gitarriff och taktfasta hårdrockstrummor sparkar igång comebacken. Låter som en live-b-sida till "The look".

"NO ONE MAKES IT ON HER OWN" TVÅ GETINGAR
Marie Fredriksson sjunger en anonym pianoballad med bra schlagerfeeling men dålig inlevelse.

"SHE'S GOT NOTHING ON (BUT THE RADIO)"
TVÅ GETINGAR
Ordlekar och ljudlekar avlöser varandra utan att det uppstår nämnvärd action någonstans.

"SPEAK TO ME" TVÅ GETINGAR
Syntig tryckare där Gessle och Marie sjunger mot varandra. Ett halvdant försök att återuppväcka 90-talet.

"I'M GLAD YOU CALLED" TRE GETINGAR
Bonusspåret från Gessles senaste soloalbum, med Marie på leadsång. Akustiskt, med stråkar som lyfter.

"ONLY WHEN I DREAM" TVÅ GETINGAR
Låter som ett albumspår med Fame, ungefär. "DREAM ON" Fluffig "Son of a Plumber"-pop med Gessle i huvudrollen.

"BIG BLACK CADILLAC" ÖVERKRYSSAD GETING
Urfånigt poptechnoförsök.

"IN MY OWN WAY" TVÅ GETINGAR
Låter som Marie Fredriksson sjunger en Niklas Strömstedt-ballad ovanpå REM:s "Everybody hurts".

"AFTER ALL"
EN GETING
Popretro med lite för uppenbart botoxade Cliff Richard-vibbar.

"HAPPY ON THE OUTSIDE"
EN GETING
Ballad med något bombastiskt på spåren, men det lyfter aldrig. Och texten är infantil.

"SITTING ON TOP OF THE WORLD" TVÅ GETINGAR
På tal om låttexter: det här är pinsamt på gränsen till Ace of Base. Synd på en fin Marie-ballad och en fiffig syntslinga.

Roxettes comebackalbum är en tydlig återgång till det framgångsrika sound från den tiden duons namn flög ärat över jorden.
Bara lite tråkigare. Utan den tidigare charmen.
Nej, det är inte uselt. Om någon på allvar befarade det. "Charm school" är snarare dubbelt så bra som Roxettes senaste cd "Room service". Men det säger tyvärr inte så mycket eftersom "Room service" också är deras sämsta skiva.
"Charm school" är däremot märkligt medioker. Singeln "She's got nothing on (but the radio)" är talande: Roxette kämpar febrilt för att klämma fram poängen, och som lyssnare gäspar man sig igenom refrängen. Så är den också redan en flopp på hitlistorna.
Utan minnesvärda melodier blir tillvaron snabbt knepig för ett popband.
Comebacken är lite förvånande vag med tanke på Gessles kreativa streak av solohits under den senaste tioårsperioden, men kanske bottnar den musikaliska otydligheten i att inte ens Per och Marie själva kan sätta fingret på vad Roxette är och står för i dag.
Å ena sidan verkar de ängsliga för att bli stämplade som en nostalgiakt, å andra sidan utmanar de inte alls.
Vid de tillfällen låtarna sneglar på nya vägar låter det ändå bekant. Som "Son of a Plumber", minus experimentlustan, eller som Gessle solo, undantaget det direkta tilltalet.
"Charm school" är typisk middle-of-the-road-pop i 70 km/h, utan någon särskild destination. Stabilt, men inte äventyrligt. Har man hört två, tre låtar har man hört hela skivan - och den har man redan hört förut.
Fast då lät den roligare.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!