Måns Zelmerlöw vill vara mer personlig på sitt nya album. Foto: Niklas Larsson/Bildbyrån
Måns Zelmerlöw vill vara mer personlig på sitt nya album. Foto: Niklas Larsson/Bildbyrån

Måns Zelmerlöws "Barcelona sessions"

Publicerad

För att vara farbror är Måns Zelmerlöw bara barnet. 27 år.

Men han har levt så intensivt att den här mogna plattan faktiskt kommer rätt i tiden.

Jag är inte sarkastisk. Om man hunnit delta i och leda Melodifestivalen och köra några säsonger "Allsång på Skansen" – då är man gammal, oavsett ålder.

Nu vandrar Måns runt i Barcelona och funderar över livet. Det som gått, det som är kvar och vad man ska göra med det. Han läser möjligen några självhjälpsböcker också eller rent av psykologi. Han inspireras av Mikael Wiehes "Sånger från en inställd skilsmässa".

Och "Barcelona sesions" är ett album med ett ärligt uppsåt att göra en kommersiell platta som berör. Zelmerlöw vill berätta någonting personligt om den Måns hela svenska folket lärt känna. Kanske hade det varit tydligare om han sjungit på svenska och aspirerat på att bli nya Mauro.

 

Nu har i stället producerande Robert Habolin tagit framgångsrecept av andra artister rakt av. Coldplay-pianot plinkar på uppmärksamhet albumet igenom. "Run for your life" bygger på samma melodi som refrängen i Kleerups "Longing for lullabies" och "Something about this town" har helt ogenerat stulit baklängespianot ur Justin Timberlakes "Blue ocean floor" och inledningen till "Beautiful life" är en ren Rihanna-ripoff.

 

Storslagna bilåkarlåtar som "Waiting for the world" och 60-talshamonierna i "This one's for you" vill tillföra dynamik - men det behövs mer än så för att få Måns tredje album att bli någonting annat än en mysig reskamrat i Volvo V70:n.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag