Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Maggios arenaturné känslochockar

Rösten.

Närvaron.

Ljusshowen, kläderna, låtarna.

Veronica Maggios arenaturné känslochockar med sin skeva perfektion.

Låt för låt:

Dallas

Röda neonbokstäver stavar stjärnans namn och publiken bjuds in i roliga ska jag sluta leta?-partiet.

 

Va kvar

Neonbokstäverna blir till ljusstavar som ramar in scen i Finlandsfärje-låten.

 

Välkommen in


Det ekar över hela Hovet, när Maggio bjuder på fest i låten från Satan i gatan.

 

Trädgården fredag

Inleds med akustisk gitarr av Edith Backlund och byggs upp till den sprakande klubbkväll låten handlar om.

Vi kommer alltid ha Paris

Emorockigt arrangemang bakom Maggios försiktiga sång i Krunegård-samarbetet.

 

Låtsas som det regnar

Maggio sjunger helt bedårande och backas i slutet upp av ett drumnbasigt beat. Känslochock.

 

Satan i gatan

Klädomyte till titelspåret från förra skivan.

 

Stopp

Showen tappar lite fart trots ramsan till refräng.

 

Mitt hjärta blöder

Sången ekar, trumslagen slår hjärtat ur takt och publiken sjunger Jag följer med dig hem i kväll, för jag vill inte vara själv.

 

Finns det en så finns det flera

Klubbigt beat och dansig ljusshow anpassar gör låten till disco i arenan.

 

Dumpa mig

Galopperande trummor och svepande synthslöjor kul med helt ny version av första singeln.

 

Som bas gillar hörn

Arenan badar i blått ljus i låten med den mystiska ljudtekniktiteln.

Jag lovar

Maggio studsar över scen i paranoialåten.

 

Alla mina låtar

Veronica lyckas behålla sin försiktigt jazziga sång även genom kvällens mest arenarockiga låt.

 

Mörkt

Folkiga låten blir väldigt bra live, Veronica bjuder på lite operasång.

 

17 år

Studsigt soulparty med låten om hemstaden Uppsala.

 

Inga kläder

Fortfarande souligt, men i balladformat och med Maggio i högform.

 

Måndagsbarn


Gamla låten har fått en välsittande synthkostym över soulskjortan.

 

Hela huset

Jag skymtar lyckan stavar neonbokstäverna, det folkiga förstärks med två akustiska gitarrer.

 

Sergels torg


Fansen egna filmer från instagram-tävlingen #jagochmaggio agerar backdrop till singeln.

 

Hädanefter


Tappar texten i andra versen, men räddar det oklanderligt och kompenserar med 300 procent energi och närvaro.

 

EXTRANUMMER:

Snälla bli min

Veronicas plågade stämma, ett ensamt piano och tusentals telefoner som gör Hovet till en stjärnhimmel.

 

Jag kommer

Alla står upp, Veronicas röst dränks i musik och allsång på ett festivaligt sätt.

 

I min bil

Subtil synthpop med smäcker ljusshow, en skön avslutning.

KONSERT

Veronica Maggio

Hovet, Stockholm

Publik: Utsålt, 8200

Vem: 32-åriga Veronica Sandra Karin Maggio slog igenom med singeln Dumpa mig 2006. Hennes andra album Och vinnaren är producerades av dåvarande pojkvännen Oskar Linnros. Satan i gatan var ett samarbete med Chrstian Walz och Markus Krunegård. Senaste Handen i fickan fast jag bryr mig spelades in med Salem al Fakir, Vincent Pontare och Magnus Lidehäll.

Vad: Stockholmsstoppet på Maggios första arenaturné. 7 februari når den Scandinavium i Göteborg och den 8 februari Nöjesfabriken i Karlstad.

Glad geting: Bra idé med partystartande Mash-up International som förband i denna kalla hockeyarena.

Sur geting: Det hade varit fett om Håkan Hellström gästade på Hela huset... Men det blir väl under Göteborgs-spelningen.

Att Veronica Maggio skulle ta senaste albumet "Handen i fickan fast jag bryr mig" till de stora scenerna var bestämt redan när hon satt och skissade fram låtarna i studion. Medan arrangemangen till "Sergels torg" skrevs fantiserade 32-åringen om hur hon sjöng sitt hjärtas sorger över en 10 000-hövdad pubilk.

I går slog drömmen in.

8 200 personer hade skippade Melodifestivalen för att se Veronica Maggio fyra av lite svensk pophistoria på Hovet.

De gjorde ett riktigt val.

Byggt sitt universum

Sedan den egensinniga, men ofärdiga, debuten 2006 har Veronica Maggio sakta och precist byggt sitt universum på en visuell och musikalisk värld som håller samman in i minsta partikel.

På Hovet visar hon det tydligare än någonsin.

Det är bara att se på bandets enhetliga blå/vinröda klädsel, den sansat storslagna ljusshowen som dansar över den uppklädda publiken eller på Maggios lidande uppsyn mixat med det där självsäkra kroppsspråket.

Eller de varsamt ombyggda låtarna. "Dumpa mig" kommer i en helt ny version, den har gått från en infantil ramsa till en rytmbaserad och utsvävande synthdimma. I makalöst sorgliga "Låtsas som det regnar" sjunger Maggio viskande och knivskarpt på samma gång, innan låten backas upp att ett fett drumnbass-beat i slutet. Det är redan en av årets höjdpunkter i livesammanhang.

Inga hälsovådliga euforichocker

Med en 25 låtar lång konsert skulle popstjärnans popiga atmosfär kunna kännas lite tunn. Men hon har fläskat på med två keyboardister och två gitarrister det ger låtarna den synthiga och vida ljudbild som de behöver för att fylla ut arenan.

Dynamiken och dramaturgin är, precis som allt annat, utmejslad med största ambition och omdöme. Finns det en så finns det flera gör att hela Hovet blir ett disco. "17 år", "Inga kläder" och "Måndagsbarn" utgör ett litet soulparti.

Och mitt i raketsnabba tempot hinner stjärnan med ett klädombyte.

Maggio avslutar med sansade "I min bil". Inga hälsovådliga euforichocker eller sockriga balladöverdoser.

Jag är så glad att den här artisten finns.

 

ANNAH BJÖRK