Foto: Linda ÅkerbergFoto: Linda Åkerberg
 Foto: Linda Åkerberg
Foto: Linda ÅkerbergFoto: Linda Åkerberg
 Foto: Linda Åkerberg

Lika uppenbart som oberäkneligt geni

Publicerad

Tori Amos plockar fram covers och egna klassiker med en hand på flygeln, den andra på keyboarden.

Det blir en underhållande om än spretig timme med en säregen artist.

Tori Amos papper blåser bort från Bösendorfer-flygeln på scen.

– Ledsen, jag är i klimakteriet så jag glömmer bort alla texter, urskuldar sig Amos medan en medhjälpare hämtar upp papperen till sångerskan.

Hon behöver inte be om ursäkt för en dryg timme som är långt ifrån uppstyrd på förhand.

Amos har aldrig varit typen av liveartist som gör det förväntade. Hon ändrar inte bara låtlistor radikalt för varje kväll, hon arrangerar om och improviserar. I Stockholm känner hon sig ärad att spela samma dag som Prideparaden och plockar in än fler låtar som kretsar kring könsroller och identifikation.

För varje piano-intro skriker raden längst fram igenkännande. Vi får hennes mäktiga version av "Smells like teen spirit" där alla angst skalats bort. "In your room" känns slentrianmässig om man jämför med Depeche Modes original, fram till att Amos plötsligt trycker i gång kompet på keyboarden. Hon gör så flera gånger under konserten, vrickar till framförandet.

Efter att festivalpubliken börjat gunga på knäna i "Raspberry swirl", som går över i Dead Or Alives gamla "You spin me round (Like a record)", tackar hon plötsligt för sig och vinkar.

Ett lika uppenbart som oberäkneligt musikaliskt geni tar sig av scenen i höga klackar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag