Kent: "Du & jag döden"

DU & JAG ENSAMHETEN. Kents nya skiva "Du & jag döden" är full av ödsligt vemod. Men de skira melodierna och refrängerna räddar låtarna från att bli för deppiga.
(RCA/BMG)

ROCK

De har själva beskrivit plattan som sjukt deppig. Men "Du & jag döden" känns framför allt sjukt mycket Kent. Eller snarare väldigt mycket "Kent". Tio år efter den självbetitlade debuten. Förra albumet, "Vapen & ammunition", sålde i över en halv miljon exemplar och kanske är det den grandiosa succén som fått Jocke Berg och hans mannar att åter klä sig i svart och söka sig mot utanförskapet. Att gå tillbaka till kärnan av sitt sound, det som de utforskade och fann på sina tre första album.

Det är dovt, vasst

och mollbetonat. Men de skira melodierna och de starka refrängerna räddar låtarna från att bli kajaltung depprock. Däremot är texterna väldigt dystra. "Du & jag ensamheten" hade kanske varit en mer träffande titel – för det ödsliga vemod som målas upp. Det är som om bandet velat sudda ut sina tjusigt dansanta "Pärlor", "FF" och "Kärleken väntar" från "Vapen & ammunition" med svart spritpenna.

Jag var i och för sig

imponerad av det rena sound som Kent åstadkom senast, men samtidigt känns de verkligen hemma när de rör sig mot det majestätiska mörka 80-talet. Inledande "400 slag" skulle kunna vara hämtad från The Cures "Disintegration". "Romeo återvänder ensam" ekar av The Mission. I "Den döda vinkeln" har de återskapat U2:s isande "New year’s day"-piano. Hos "Du är ånga" är Depeche Mode närvarande.

Om man vill

kan man även höra lite Eldkvarn och Keane här och där, men framför allt hör man Kent. Låtar som "Klåparen" och "Palace & main" kan, så vitt jag förstår, bara komma från Jocke Bergs penna. Och trots att "Du & jag döden" sviktar till på ett par ställen är skivan ett styrkebevis från Sveriges största rockband. Full med integritet, passion, svärta, rock’n’roll – och hits. Men, helt seriöst, vad är det för omslag? Bilden som pryder "Du & jag döden" ser ju ut att vara hämtad från en tysk dark trance-samling från -99. Fotnot: Skivan "Du & jag döden" släpps i tisdag 15 mars.