Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

In Flames scenshow snyggare än någonsin

Anders Fridéns rossliga hals ger låtarna en extra melankolisk dimension. Foto: Karl Henrik Edlund

Göteborg. Jag trodde att jag hade sett allt när Rammstein intog Globen.

Men In Flames inledning med "Cloud connected" är i paritet med den, om än helt annorlunda.

KONSERT

In Flames

Metaltown, Göteborg.

 

Publik: Ca 10 000.

BÄST: Allt tystnar under "My sweet shadow". Därför får vi "Pinball map" som bonus.

SÄMST: Ett huvudband bör få längre speltid än 75 minuter.

Göteborg. Jag trodde att jag hade sett allt när Rammstein intog Globen. Men In Flames inledning med "Cloud connected" är i paritet med den, om än helt annorlunda. På en gigantisk byggställning bakom ett lika gigantiskt transparant ljusskynke står medlemmarna på olika ställen och på olika nivåer. De spelar i olika rutor som tänds och släcks i ett skådespel som känns som en ultramodern version av Elvis klassiska "Jailhouse rock"-video. Vrålläckert!

 

En spänstig "Reroute to remain" dammas av och det är då konserten, som inledningsvis lidit av ljudvolym så låg att till och med Socialstyrelsen skulle rekommendera ljudförstärkning, sakta börjar lyfta. Med en pumpande "Delight and anger" är In Flames-maskinen så i full spinn och påverkas inte alltför mycket av Anders Fridéns rossliga hals.

Den spruckna rösten ger faktiskt "Where the dead ships dwell" och inte minst en laddad "The chosen pessimist" en extra melankolisk karaktär. Sistnämnda låt är kvällens första stora fyrverkeri­nummer, men redan i efterföljande "Fear is the weakness" smäller det ännu mer och högre.

Framför allt visuellt är denna konsert ännu en triumf för In Flames.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!