Håkan Hellström skulle ta en paus efter rekordspelningen på Ullevi.

Det hette att ju längre man väntade, desto bättre blev musiken. Det räckte med två år.

MUSIK

Håkan Hellström
Vänta tills våren

Genre: Rock

I den första singeln från albumet (som kommer redan den 14 december) hittar Hellström sin inre Bob Dylan och leker med tonårsnaiva, nästan barnsliga, bibliska referenser som många säkert kommer tycka är svårsmälta. Jesus ska signera biblar på gallerian, men kommer inte. Helgon åker fast för fylleflygningar. Och när man tror att det inte finns plats för fler utflykter in i Moseböckerna rånar Hellström både änglar och pilgrimer. Och det finns även en del teatraliskt i just sången på versen som gör att den antagligen aldrig kommer ljudsätta pausen mellan två bandyreferat på Radiosporten. Det är en singel för de redan frälsta, snarare än alla.

Refrängen om att våren inte väntar på någon kommer dock ingen kunna värja sig för. Det är så mycket skolavslutningskänsla att det är lätt att tänka att Hellström lekt med tanken på att använda en sockerdopad stökigare barnkör till de storslagna svepande stråkarna. Tidigare i veckan sa radarpartnern Björn Olsson att det kommande albumet skulle anlända först nästa år. Nu kommer beskedet att fansen bara behöver vänta i ytterligare två veckor. Det är få svenskar artister vars perioder av tystnad väcker så mycket intresse. Till skillnad från så många andra kolleger vågar Håkan Hellström faktiskt vara tyst, borta från morgonsoffor och talangjaktprogram, när han skriver ny musik. Han räds inte medieskuggan. Det gör också att varje nytt album föregås av en ovisshet om vad som hänt sedan sist. Och även om den här singeln kanske inte signalerar någon dramatisk gir i karriären så är kommer "Vänta tills våren" inte dämpa förväntningarna.