"Wallace & Gromit - Varulvskaninens förbannelse"

Wallace och Gromit tillsammans med den tomatjuicetörstiga jättekaninen.

Storbritannien. Av Steve Box, Nick Park. Med Peter Sallis, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter, Peter Kay. Längd: 1.24.

ANIMERAT. I en tid då animerat i nio fall av tio betyder datortecknade fiskar med svaghet för plötsliga musikalnummer är det äntligen dags för några filmer gjorda med old schooltekniken stopmotion. Tim Burtons dockfilm Corpse Bride är på ingång och om den filmen är lite för mycket goth för dig finns det ju alltid Nick Parks helmysiga trolldegsrulle. I den lilla byn förbereds det för årets höjdpunkt  den årliga jättegrönsaksfestivalen.

Befolkningen

är så stolt över sina hemodlade grönsaker att de smeker sina enorma lökar och jättemeloner innan de går och lägger sig (sluta skratta, det här är som sagt inte en SÅN film).  Som föreståndare för ortens skadedjursbekämpningsfirma har Wallace och Gromit ett jätteansvar för att inget händer med såväl pumpa som brysselkål.  Allt går bra. I alla fall tills en tomatjuicetörstig jättekanin börjar härja i området.

Efter tre

mycket älskade, och Oscarbelönade, kortfilmer om den brittiske ostälskaren Wallace och hans trogna hund Gromit har långfilmen om radarparet bland många vuxna till och med varit mer efterlängtad än ett näringsförbud för Jamba ringsignaler.  För även om en film antagligen inte kan bli gulligare är detta inte en animerad film uteslutande för barn. Vem vet, kidsen kanske till och med föredrar en rappande haj. Men det kommer inte du att göra.  Det är nämligen svårt att värja sig mot en sådan här uppvisning i teknisk briljans, torr brittisk slapstickhumor och lustiga små lertänder.