"Victor och Josefine"

ANIMERAD BARNFILM.

Frankrike.  Av Stéphane Aubier, Vincent Patar, Benjamin Renner. Svenska röster: Lea  Stojanov, Adam Fietz, Charlott Strandberg, Claes Ljungmark. Längd:  1.21. Barntillåten.

De senaste åren har det konsumerats mängder av sprakande, rappa, snurriga, actionspäckade barnfilmer i stil med "Madagaskar", "Epic", "Bilar" och "Ice Age" på hemmaplan. Ofta roliga och välgjorda men ganska enformiga och likartade i längden. Därför blir animerade "Victor och Josefine" ett välkommet avbräck. Den handlar om björnen Victor som lever i samhällets utkant sedan han närt drömmen om en karriär som artist i stället för att göra som alla andra i släkten och satsa på att bli domare.

I kloakerna i samma stad växer lilla musen Josefine upp på ett barnhem där alla drillas att avsky björnar och samtliga möss utbildas till flitiga tandsamlare. Josefine vill bli konstnär men det ogillas skarpt. De båda möts och efter en livsfarlig första kontakt börjar en stark vänskap växa fram. Filmen är baserad på figurerna i bilderböckerna "Ernest et Celestine" av Gabrielle Vincent och resultatet är en fröjd. Här finns vänskap att ta på allvar, samhällskritik och humor, ypperlig musik av Vincent Courtois, fantastiska animeringar och inte ett enda slagsmål.

Lea Stojanov och Adam Fietz som gör de svenska rösterna har perfekt tonträff och filmen, som belönades med en Ceasar för bästa animerade film 2013, rekommenderas varmt.