"Troja"

USA. Av Wolfgang Petersen. Med Brad Pitt, Orlando Bloom, Diane Kruger, Eric Bana, Brian Cox, Peter O´Toole, Saffran Borrows. Längd: 2.43.

ÄVENTYR

Allt börjar när prins Paris av Troja och Spartas unga drottning, den sköna Helena, rymmer. Det känns det som en scen ur "Den blå lagunen" - tonårsromantiken blommar, vågorna glittrar i solen, Orlando Bloom och Diane Kruger luktar shampoo- reklam. Oskuldsfullheten är förödande, sedan återstår bara katastrofen - lång och obönhörlig. Runt de ungas kärlek samlas det gamla Grek-lands kändisar. Alla har sina givna, ödesmättade roller. Övergivne kungen Menelaos rasar, maktmonstret Agamemnon - som med svärd håller på att ena Grekland - får den förevändning han behöver för att attackera Troja. Snart landstiger en väldig armada utanför murarna till den befästa staden. Pilar viner, svärd svingas, krigare stupar i tusental. Till sist gör den ökända hästen entré. Försvararna slåss för sin framtid och frihet, angriparna för sina ledare. Men Akilles, den störste krigaren av alla, går sin egen väg. Brad Pitt är svårmodig, svårbegriplig och superromantisk - runt honom stannar "blå lagunen"-stämningen kvar genom mest hela filmen. Han styrs av känslor och slåss inte för livet utan för odödligheten. I en annan tid hade han möjligen varit självmordsbombare. Wolfgang Petersen är ingen poet - hans kärleksscener är snyggt ljussatta bilder av vackra människor - men han har flera goda skådespelare framför kameran. Peter O´Toole gör en gripande insats som Trojas gamle kung och Brian Cox är en magnifik Agamemnon. Och - liksom Homeros - har Petersen sinne för kraftfulla äventyr.