Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"The Grand Budapest Hotel"

Magiskt hotell. Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Tony Revolori och Paul Schlase i en scen ur kitschiga "The Grand Budapest Hotel" som nu går upp på svenska biografer. Foto: Martin Scali/FOX

KOMEDI

Land: USA.

Av Wes Anderson.

Med Ralph Fiennes, Jude Law, F. Murray Abraham, Willem Dafoe, Adrien Brody, Tilda Swinton.

Längd: 1.40.

Från: 11 år.

Så bra är skådespelarna

Ralph Fiennes

På min näthinna är han för evigt den vidrige lägervakten i "Schindlers list" eller den olycklig engelsk patient. Känslosam, men inte ens nära rolig. Så jag var skeptisk. Men efter att ha sett Fiennes Gustave inser jag: Han är helt enkelt perfekt helt.

 

Tilda Swinton

Med tanke på att hon är med så lite lämnar hon ett förvånansvärt starkt intryck med sin genomskinliga hy och skröpliga 84-åriga uppenbarelse. Hennes beniga händer och vädjande uppsyn går genom bioduken.

 

F. Murray Abraham

För över 30 år sen vann han en Oscar för sin roll i "Amadeus". I dag kanske mest känd som Dar Adal i "Homeland". Här gör han en fin tolkning av den före detta lobbypojken som berättar sin historia.

 

Willem Dafoe

Tandlös, med svart läderrock och knogjärn påminner han starkt om en Bondskurk (i ett snabbt klipp klappar han faktiskt en vit katt). Underbart obehaglig på ett vampyraktigt sätt.

På The Grand Budapest Hotel bossar portieren Gustave sina underordnade med samma entusiasm som han tillfredsställer de gästande aristokratiska äldre damernas sexuella lustar.

Det är 1932 och vi befinner oss i Zubrowka (som egentligen är namnet på en polsk smaksatt vodka). Hotellet är storslaget och magiskt som ett utsökt dockskåp. Med alla pastelliga färger och stumfilmliknande kulisser känns det som att befinna sig i ett kaleidoskop som regissören Wes Anderson snurrar fortare och fortare i takt med att berättelsen trappas upp.

Redan i första delen mördas Gustave allra käraste tant - den 84-åriga Madame Céline Villeneuve Desgoffe und Taxi (Tilda Swinton). Det visar sig att hon, berusad av kärlek och till familjens stora förtret, har testamenterat renässansmålningen "Pojken med äpplet" till en rörd Gustave. Det blir upptakten på en jakt där Gustave flyr tillsammans med sin närmaste bundsförvant och skyddsling lobbypojken Zero (Tony Revolori).

Det hela är oavbrutet kitschigt och bubblar glatt som första glaset champagne. Ralph Fiennes gör den pimpinetta, egenkära, men samtidigt hövliga Gustave på ett fullkomligt charmerande sätt och överraskar som fullfjädrad komiker. Samtidigt blir man bortskämd med stora stjärnor i små roller - lika naggande god som lyxiga praliner.

Egentligen handlar det inte om någonting. Manuset är lika nonsensfyllt som någonsin en Monthy Python-sketch. Men samtidigt finns här en allvarlig botten, ett slags sorglig nostalgi över den tid som flytt. Spillrorna av Österrike-Ungern. Den europeiska dekadensen i ett tidigt 1900-tal. En värld där överklassens våndor lindras av frisk luft och kalla bad.

När vi förflyttas till sextiotalet har den forna glansen flagnat och täckts med orange heltäckningsmattor. Stoltheten är borta. Det skulle nästan vara en akt av nåd att låta Jack Nicholson gå loss på hotellet med en yxa.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!