Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"The counselor "

TALANG. Cameron Diaz spelar barägarens farliga sambo. Foto: Kerry Brown

THRILLER

USA/England. Av Ridley Scott. Med Michael Fassbender, Penélope Cruz, Cameron Diaz, Javier Bardem, Brad Pitt. Längd: 1.57. Från: 15 år.

SÅ BRA ÄR SKÅDESPELARNA

Michael Fassbender

Mänsklig som advokaten även om han aldrig lyckas göra hans aningslöshet begriplig.

 

Penélope Cruz

Advokatens flickvän är en hopplös roll och hon gör den snarast bättre än den förtjänar.

 

Cameron Diaz

Äntligen får hon bruk för sina avsevärda demoniska talanger som barägarens farliga sambo.

 

Javier Bardem

Nog så spektakulär som skum barägare - utan att påminna om "No country for old men".

 

Brad Pitt

Prydlig - och inte så mycket mer - som elegant mellanhand i knarkhandlarkretsen.

Cormac McCarthy, tungviktare inom den amerikanska litteraturen, behövde en paus i romanskrivandet och knåpade ihop sitt första filmmanus. En annan veteran, filmaren Ridley Scott, samlade ihop sitt team och ett imponerande gäng stjärnor och såg till att det förvandlades till rörliga bilder - även om de inledningsvis är mer röriga än rörliga.

Allt kretsar kring den stilige advokaten, som lever väl men över sina tillgångar och därför köpt in sig i en stor knarktransport. Annars vill han gärna vara hyggligt hederlig och för sin hängivna flickvän önskar han enbart gott. En spektakulär barägare är hans tveksamma umgänge. Det är han som - trots sina egna varningar - släppt in honom i gangstervärlden.

I bakgrunden bidar barägarens farligt eleganta flickvän.

 

Under filmens första halva presenteras personerna och den tragik som väntar längre fram - allt medan okända män söder om mexikanska gränsen lastar det dyrbara godset och spektakulära sexscener förväntas pigga upp den otåliga actionpubliken.

Sedan går det som det måste.

Huvuden rullar och inte bara advokatens nya partners häpnar över hans modstulna aningslöshet. Manuset som först verkar vara tillkommet just som ett avbrott i romanskrivandet får stabilare McCarthy-prägel när han slår fast hur gjorda val inte går att göra ogjorda utan ständigt öppnar för nya verkligheter. Alla vägar är enkelriktade framåt - ett budskap lätt att förstå för gamla "film noir"-älskare likaväl som för unga dataspelare.

 

Bland Ridley Scotts filmer från ett halvt sekel, han fyller snart 76, kommer inte den här att räknas bland de främsta - den har för svårt att komma igång och vi får aldrig något riktigt grepp om den olycksaliga advokaten. Och från Cormac McCarthy, som redan fyllt 80, finns det knappast anledning att vänta fler filmmanus. Hans "No country for old men" blev bra mycket bättre - utan hans egen medverkan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!