Patrick Wilson

Jag hade velat se lite mer stuns i exorcism-scenerna.

Ron Livingston

Rollen som god familjefar är kanske inte jättetacksam, men Livingston gör den bra.

Lili Taylor

Spelar på hela registret från glad bullmamma till något mycket läskigare.

Nämen om man skulle ta och köpa sig ett ensligt beläget hus på landet? Med dörrar som slår och golv som knarrar. Så konstigt bara att förra ägaren har spikat igen dörren till källaren. Men det är väl bara att bryta upp och börja rota bland all rekvisita: Ett ostämt piano, ett klädskåp så djupt att det räcker bort till Narnia och gamla leksaker som hade rört Peter Pluntky till tårar.

Upplägget i amerikanska supersuccén "The Conjuring" känns till en början nästan larvigt välbekant. Familjen som flyttar in i huset består av en rosenkindad lycklig mamma (Lili Taylor), en förnuftig pappa (Ron Livingston) och fem ack så söta döttrar. Men den initiala idyllen förvandlas till mardröm allteftersom husets demoner tränger sig på. Till slut söker familjen hjälp hos en demonologist och ett medium - paret Ed och Lorraine Warren (Patrick Wilson och Vera Farmiga). De är lite Mulder och Scully, rationellt vetenskapliga men ändå fullt öppna för att den paranormala sanningen finns där ute.

Berättelsen (liksom flera andra skräckfilmer genom åren) har kopplingar till boken "The Amityville Horror", en påstått sann historia som utspelar sig på sjuttiotalet. Det ger filmen ett fint retrofilter och många chanser till att flörta med skräckens guldålder: Här finns flera sugande kameraåkningar som påminner om "The shining", för att inte tala om allt fint man knyckt från "Exorcisten".

"The Conjuring" är pastisch, men också snyggt hantverk. Skådespelarna är ovanligt bra för genren, samtidigt som regissören har bra tajmning på skräckeffekterna.

Till slut är jag faktiskt så pass rädd att jag börjar fundera på om jag inte borde ta det här med demoner lite mer på allvar. Ingen rök utan eld och så vidare. Hemma på kvällen skämsgooglar jag några exorcismfall och läser ett par "Fader vår" på latin. Känns säkrast så.