Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

"Spotlight"

"Spotlight".
"Spotlight".

Jag växte upp i katolska kyrkan, och har tillbringat nästan hela mitt vuxna liv på tidningsredaktioner, så tro mig när jag skriver att ”Spotlight” är en lysande film.

BIO

"Spotlight"

Drama

USA.

Av: Tom McCarthy.

Med: Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber, John Slattery, Stanley Tucci, Brian d’Arcy James.

Längd: 2:09

Från: 7 år.

Så bra är skådespelarna

Mark Ruffalo som reportern Mike Rezendes

Ruffalo är Oscarsnominerad för bästa manliga biroll då filmen saknar huvudroll. Det är han väl värd, men faktum är att Michael Keaton som spelar Walter Robinson, chef för grävgruppen, gör en lika stark prestation, och har belönats med andra priser under galasäsongen.

Rachel McAdams som reportern Sacha Pfeiffer

Är Oscarsnominerad för bästa kvinnliga biroll, och matchar kollegorna med en nedtonad men verklighetstrogen prestation, i en film som till stora delar bygger på samspel skådisarna sinsemellan.

Liev Schreiber som chefredaktör Martin Baron

Har inte varit aktuell för något individuellt pris, men är ändå min favorit. Utstrålar intelligens, integritet och ledarskap, utan att någonsin dunka näven i bordet och bli klyschig alfahanne.

Skådespeleriet är förstklassigt, manuset briljant, men framför allt är den trogen sitt budskap: Här finns inga typiska Hollywoodhjältar eller demoner, utan ”Spotlight” handlar om något större – om att komma åt systemet. I det här fallet ett samhälle som gjorde det möjligt för katolska präster att under flera år utnyttja barn sexuellt.

Liksom i ”Alla presidentens män”, så ligger fokus på det journalistiska arbetet. Boston Globes grävgrupp Spotlight är respekterad för reportagen som tar månader, ibland år, av research. Men i det katolska Boston, krävdes det en outsider för att initiera en granskning av kyrkan. Den nytillträdde och dessutom judiske chefredaktören Martin Baron från Florida är en sådan.

Så bra är filmen "Spotlight"

Reporterteamet är till en början motsträvigt, men ändrar sig i takt med att avslöjandet växer. De hänger på låset till diarier, plöjer högvis med dokument, bearbetar källor, och säkrar oberoende uppgifter. Det är sena kvällar, i dassigt lysrörsljus, med sen länge kallnat kaffe. Här finns inte ens en deep throat i garaget eller en stylish och välfriserad duo à la Redford/Hoffman, som lättar upp det hela. Ändå är den här sanna berättelsen om hängivet reporterjobb, så självklart engagerande.

 

 

LÄS MER: Netflix and chill – här är snuskiga betydelsen

 

 

Förmodligen för att den inte stannar vid själva scoopet. Journalisterna själva är mer eller mindre rotade i katolicismen, och manuset lyckas med sparsmakade repliker reflektera även dessa mer existentiella våndor.

Filmens stora styrka är faktiskt att den förhåller sig envist problematiserande till precis allting. Inklusive skuldfrågan. Kyrkans ansvar ligger fast. Men som man säger i filmen: ”Det krävs en hel by för att fostra ett barn. Och en hel by för att förgripa sig på det".

 

 

LÄS MER: Maria Brander: "Tjatar ut sina egna skämt"

 

 

Advokaterna som tjänade pengar på tysta uppgörelser i godo med kyrkan, har sin del. Tidningarna som struntade i tidiga nyhetstips har sin.

Frågorna och sorgen vill snurra i en evighet efteråt. Men kvar finns till slut vreden över att kyrkan kunde göra detta mot sina minsta, och tron på att journalistik faktiskt kan försätta både berg och tusenåriga institutioner.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!