Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sarahs nyckel

DRAMA
Frankrike. Av Gilles Paquet- Brenner. Med Kristin Scott Thomas, Mélusine Mayance, Niels Arestrup.
En av fransk historias stora skamfläckar är hur Vichyregimen behandlade judarna i Paris när Hitler tågat genom Champs-Élysées. Händelse kallas för Vel d’Hiv-razzian, som även beskrevs i förra årets ”I gryningens timmar”.
Åtta tusen judar samlades ihop i den stora sporthallen Vintervelodromen utan mat och vatten, för att fem dygn senare föras till interneringsläger där föräldrar skiljdes från sina barn.

En av de drabbade är den 10-åriga Sarah Starzynsky, som i ett försök att rädda sin lillebror låser in honom i en lönnskrubb i lägenheten i Marais, strax innan hon och resten av familjen blir bortförd. När hon inser att ingen kommer att släppa ut honom gör hon allt för att komma tillbaka.
Parallellt med den storyn spelar, en som vanligt elegant sval och övertygande, Kristin Scott Thomas en nutida journalist, på väg att flytta in i sina svärföräldrars gamla lägenhet. När hon inser att en familj vid namn Starzynski bott där strax innan den kom i familjens ägo blir hon som besatt av att ta reda på vad som hände.

Ibland är det lätt att sucka över den aldrig sinande ström av Andra världskrigetfilm som ännu ockuperar oss. Men efter att ha sett ”Sarahs nyckel” skäms jag lite över min snåla inställning. För den största poängen här är hur krig får konsekvenser, inte bara för dem som genomlider fasorna, utan även för kommande generationer.
Tatiana de Rosnays storsäljande roman har överförts till film på ett kompetent vis och är stundtals riktigt gripande.
Att vanliga fransmän vände bort ögonen när judarna samlades ihop är en plågsam läxa och en historia som tål att berättas om och om igen.