Steven Spielbergs nya filma ”Ready player one”.Steven Spielbergs nya filma ”Ready player one”.
Steven Spielbergs nya filma ”Ready player one”.
Mark Rylance, Tye Sheridan och Olivia Cooke spelar de största rollerna.Mark Rylance, Tye Sheridan och Olivia Cooke spelar de största rollerna.
Mark Rylance, Tye Sheridan och Olivia Cooke spelar de största rollerna.

Så bra är Spielbergs nya film ”Ready player one”

Publicerad

 

Fall på knä, och vänd ansiktet mot skyn i barnslig förundran! För när Steven Spielberg återvänder till äventyret och får tillfälle att frossa i åttiotalsnostalgi är det närapå ett ögonblick lika heligt som när E.T. nedsteg till jorden.

Med ”Ready player one” (baserad på boken med samma namn) skickar mästaren oss på en populärkulturell odyssé, som tar sin början i ett dystopiskt 2045. ”Majssirapstorkan och bredbandsupproren” har lämnat USA i ett stadium av grå skrothög, och för att slippa den fula tristessen söker sig mänskligheten in i den virtuella verkligheten. 

De förenas i spelet OASIS – en parallell värld, där du kan skapa vad du vill, men där de flesta väljer att slåss i rollspel eller nostalgiskt remixa det förflutnas kitschigare underhållning. 

Wade Watts (Sheridan) är en av de bättre spelarna: En föräldralös tonåring som bor med sin moster i en kåkstad staplad på höjden, men i spelet är han Parzival – en slank avatar som minner om David Bowie anno tidigt åttiotal. 

Tillsammans med alla andra är han på hoppfull jakt efter det ”påskägg” som OASIS hängivne skapare Halliday (Rylance) gömt i spelet i samband med sin död. Den som hittar det ärver nämligen hela virtual reality-imperiet, och det får inte bara fattiga lycksökare att gå på äggjakt utan även onda företagskoncerner med planer på världsherravälde. 

På så vis är ”Ready player one” praktiskt taget en kreativ mix av ”Kalle och chokladfabriken” och sagan om Steve Jobs. Men den utmärker sig främst i hur den fullkomligt svämmar över av fantasi. 

Det är i princip omöjligt att fånga upp alla referenser på en enda tittning, där vi kryssar mellan Atari 2600-spel, King Kong, en Jurassic Park-tyrannosarus, John Hughes-filmer, Duran Duran, ”Den onda dockan” och ”Alien”.

Fast mest kittlar det när Stanley Kubricks ”The shining” återuppstår som mardrömsk spelvärld. Det blir ett levande avbrott från den dataanimerade världen som också pekar på filmens oundvikliga svaghet: Att det i längden känns lite som att titta på ett spel. 

Delvis faller faktiskt filmen på sin egen lite tama sensmoral om att den digitala världen kan vara nog så underhållande, men ändå aldrig mäta sig med den verkliga.

Mötet med E.T. hade ju aldrig känts lika religiöst om utomjordingen istället valt att strålas hit som ett hologram.

 

READY PLAYER ONE

 

Science fiction

USA. 

Av: Steven Spielberg. 

Med: Tye Sheridan, Olivia Cooke, Ben Mendelsohn, Mark Rylance, T.J. Miller. 

Längd: 2:20. 

Från: 11 år

 

SÅ BRA ÄR SKÅDESPELARNA

 

Mark Rylance

 

Är den som vi får se minst som avatar, och desto mer som verklig människa, vilket innebär att han också får chans att leka med känsloregistret som ett slags åldrad ”Silicon valley”-nörd.

 

Tye Sheridan

GGG

Gör huvudrollen som Wade med en sympatisk valpighet inte helt olik den hos Ansel Elgort (Baby driver). Men det är svårt att helt identifiera sig med någon som mestadels har VR-glasögon på sig.

 

Olivia Cooke

 

Indiefyndet från hyllade ”Me and Earl and the dying girl” fortsätter här att lysa av energisk karisma.

 

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag