”Pacific Rim – uprising” – så bra är filmen

Publicerad

Det är inte storleken som räknas, utan helt klart fantasin. 

För med uppföljaren av den lite otippade robotsuccén ”Pacific rim” svalnar min kärlek till de gigantiska jaeger-kämparna nästan helt. 

Ändå börjar det någorlunda lovande: Tio år efter segern över de enorma kaiju-monstren från Stilla havets botten handlar det mesta om att antingen festa eller kryssa sig fram på den svarta marknaden. I den här semi-postapokalyptiska världen möter vi Amara (Cailee Spaeny), tonårig skrottjuv (inte helt olik Rey i ”Star wars”) med en egenbyggd minijaeger, samt Jack Pentecoast (John Boyega), son till Idris Elbas martyr överste Stacker och som sådan hyfsat ovillig att gå i faderns fotspår. Men ödet vill naturligtvis annorlunda, och snart befinner sig både Amara och Jack på en pilotskola fylld av jätterobotar. 

 

PACIFIC RIM – UPRISING

Science fiction

PACIFIC RIM – UPRISING

USA. Av Steven S. DeKnight. Med John Boyega, Tian Jing, Scott Eastwood. Längd: 1:51. Från: 15 år.

 

 

Havssprickan är stängd, allt är dagen efter-trist, men något säger en att de där fjärrstyrda drönarna som ska ersätta de pilotmanövrerade jaegerjättarna inte är en helt och hållet bra idé. Särskilt inte med tanke på hur oförsiktiga försvaret är med den där utomjordiska hjärnsubstansen som blivit kvar sen den förra invasionen.

Katastrofen är snart ett faktum, och därifrån går allt i oinspirerat trampade spår. Den rebelliske Jack hoppar i pilotdräkten igen och neurokopplar sig mot en mer principfast vän från förr (Scott Eastwood som glädjande nog ärvt pappa Clints välskulpterade haka), och därifrån slåss robotar och monster så att de japanska skyskraporna ryker. 

Men att Guillermo del Toro övergett registolen genomsyrar tyvärr hela uttrycket. Borta är kärleken för mörker, monsternostalgi och organiskt äckel, som gjorde den förra filmen så lysande levande. Då kunde man via piloterna känna den gnisslande mekaniken i superrobotarna. Nu återstår endast glödrester i askan: Varelserna är fortfarande enorma nog att framkalla existentiell ångest och John Boyega får användning för sin Londonstreetcred från ”Attack the block”. Men annars är det här ungefär lika sexigt som en sönderanimerad ”Transformers”-film. Och att Idris Elba reducerats till ett sorgligt hologram hjälper förstås inte.

 

Så bra är skådespelarna:

John Boyega

”Star wars”-stjärnan bidrar med atmosfär och lekfullhet till en annars rätt andefattig film. Ett gatusmart spår han tyvärr inte får möjlighet att utveckla.

 

Cailee Spaeny

Det 19-åriga stjärnskottet utstrålar pubertal energi och envishet i sin första långfilm. Det är kul att se henne som kaxig pilot, men så många fler nyanser får vi inte chans att se.

 

Scott Eastwood

Om man sveper ett par glas vin, så ser 32-åringen precis ut som pappa Clintan. Och i hans rolltolkning finns åtminstone spår av den där hjälten med karismatiskt stenansikte.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag