"Odödliga"

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
"Odödliga".

Den har jämförts med "Bonnie och Clyde", men för mig känns "Odödliga" mest som en hybrid av "Thelma och Louise" och "En kärlekshistoria".

Det finns något både farligt och oskuldsfullt över det här kärleksparet på nostalgitripp genom Sverige. Den Hollywoodaktuella regissören Andreas Öhman menar att han velat filma Norrland utan melankoli, men det vet jag inte om han får till. För även om filmen bär på ett slags eufori, är den också full av diskret vemod. Miljöerna är ödsliga vägar och hus där gamla människor bor omgivna av teak, furu och plast i en otidsenlig mix, lika bortglömda som karaktärerna i en Slas-filmatisering.

Känsla av skör lycka

Isak (Berg) och Em (Martin) har snott Ems pappas bil, och reser norrut genom Sverige, kanske för att sno en cello. De är kära, på riktigt kära, för allra första gången, och de vill bort från omvärlden.

Upptakten är berusande, intensivt levande och med en känsla av skör lycka. Snygga bilder möter ett medryckande soundtrack, och dialogen känns ovanligt äkta.

Längtar tillbaka

Men när romantik byts mot action tappar filmen något. Det romantiska skimret får kompensera för en mängd osannolikheter, och slutet blev inte riktigt vad jag hade hoppats på.

Jag längtar tillbaka till första halvans oskrivna blad, vägen som ligger öppen, och den magkittlande känslan av att vilja närma sig någon. Just den fångar ”Odödliga” på ett rasande skickligt sätt.

BIO

"Odödliga"

Drama

Sverige.

Av Andreas Öhman.

Med Madeleine Martin, Filip Berg, Torkel Petersson, Fanny Ketter.

Längd: 1:47.

Från: 11 år.