Micmacs

Publicerad
Uppdaterad
KOMEDI/THRILLER
Micmacs
Regi: Jean Pierre Jeunet
Distributör: Scanbox
Åldersgräns: 11 år
Längd: 1.45
Land: Frankrike
Sverigepremiär: 27 augusti
”Amelie”-regissörens nya film är späckad med uppfinningsrika mekaniska konstruktioner, färgglada freaks som gör krångliga stunt-uppdrag och så försöker han ge vapenindustrin en stor känga. Men det viktigaste fattas, charm.
Karaktärerna är minutiöst utmejslade, men monotona och väcker inget engagemang. Utan det personliga blir smartheten och de outtömliga uppfinningarna tröttsamma.

I huvudrollen ser vi Dany Boon, en fransk komiker, som spelar Bazil (en hyllning till ”Brazil”, en av Jeunets favoriter). Han blir skjuten av misstag och får men. Med hjälp av en grupp excentriker som bor i en skrothög går han till angrepp mot stans vapentillverkare, som han anser bär skulden. Alla i teamet betraktas som efterblivna i omvärlden men har säregen talang som gör dem oövervinnliga tillsammans.

Jeunets personliga stil skapar antingen fan-skaror eller väcker avsmak. De påträngande ansiktsuttrycken i vidvinkel i en överarbetad skrotvärld kan te sig fulländat samtidigt som det goda blir för mycket. Man serveras den ena ögonbuffén efter den andra men slutar reagera för att det mänskliga känns artificiellt och det finkänsliga obefintligt. Det påminner lite om en pojkes besatta lek med tåg och rälsbygge. Vid första anblicken fångar bilden men man kan själv inte känna geist när man står bredvid och ser på. I ”Delikatessen” och ”De förlorade barnens stad” fungerade världarna i sig själva, historierna kom i andra hand, men det fungerar inte lika bra här. Det är ett för ambitiöst och spretigt idéprojekt.

I HUVUDROLLERNA:


Dany Boon

Karaktären Bazil är en hommage till den gamla komikern Buster Keaton och Boon är en uppenbar talang, speciellt när gäller att imitera. Jeunet har också arbetat fram stumfilmsskådespeleri som ibland är lite teatralt. Men Boon balanserar detta bra. Resultatet hade dock tjänat på att han vore mer mänsklig och mindre en figur.


Julie Ferrier

Julie spelar en ormkvinna bland skrot-freaksen, som vill bli sedd för sitt inre och inte sin böjliga kropp. Bazil och hon har ett pågående kärleksgnabb mellan sig. Julie är väl den mest nyanserade karaktären, men efter ett tag blir hennes uppmärksamhetsrop mest upprepningar.


André Dussollier och Nicolas Marié

De två vapentillverkarna krigar mot varandra och mot skrot-freaksen. De är nästan svåra att urskilja för att Jeunet har gjort dem så lika. Både Dussollier och Marié har mycket pondus och karaktär, men de är endimensionella - giriga, egenkära och hämndlystna. Det blir aldrig riktigt intressant.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag