Melancholia

Publicerad
DRAMA
Av: Lars von Trier
Land: Danmark
Längd: 2.10
Ålder: 15 år
Distributör: Nordisk film
Sverigepremiär: 27 maj
Trött på von Trier men nyfiken på ”Melancholia”, vars pressvisning nog lockade fler än vanligt efter Cannes-debaclet, kunde jag snabbt konstatera att filmen är betydligt mindre kontroversiell än sin tvångsmässigt provokative regissör. Den är istället en lågintensiv, visuellt spektakulär domedagssaga, subtilt humoristisk och med nattsvart syn såväl livet som döden.
Filmen handlar om två systrar, varav en precis har gift sig med Alexander Skarsgård. Vi möter de unga tu i en absurt lång limo, som visar sig för svårnavigerad för den slingriga skogsvägen fram till bröllopsfesten. Den misslyckade äktenskapliga starten sätter tonen för festligheterna, som avslutas i kaos, framförallt därför att bruden faller allt djupare in i depression.

Filmens första del har liknats vid Thomas Vinterbergs ”Festen”. Och visst finns här ett släktskap, men riktigt så vass som von Triers gamla Dogma-kollegas mästerverk är inte den här balunsen.
I den andra halvan tar ett annat, större, domedagsscenario vid. Planeten Melancholia är på väg mot jorden och riskerar att utrota allt liv. Den deprimerade, Justine, konstaterar lugnt att livet ändå är ont och att ingen kommer att sakna det.

Stjärnspäckade ”Melancholia” är en enormt vacker film. Den symbolladdade inledningen där bilder på jordens undergång visas i slow-motion till tonerna av Wagner är en filmisk karamell och en vinkning till ”Antichrist”, som inleddes på samma vis.
Men en film som till stora delar handlar om depression, där den stora melankolin drar in och utraderar allt i sin väg, kan säkert uppfattas som seg, men den är mer hypnotiserande än långtråkig.
Framförallt är det omöjligt att inte ryckas med av det gripande och kärleksfulla slutet. Och då menar jag verkligen Slutet.

SÅ BRA ÄR SKÅDESPELARNA


Alexander Skarsgård

Utan att ha förstått vad han gett sig in på har den unge entusiasten Michael gift sig med sin älskade Justine. Han tror att han kan göra henne lycklig med rationella tankar om en härlig framtid tillsammans. Rörande och fint spelat av Skarsgård.

Kirsten Dunst

Är briljant som den djupt deprimerade Justine. Att hon är så bra kommer egentligen inte som någon överraskning. I skuggan av Spindelmannen har hon haft en livaktig indie-karriär, bland annat hos Sofia Coppola. Att hon nu gör sin karriärs hittills bästa prestation som art house-skådis är bara logiskt.

Charlotte Gainsbourg

Behöver inte klippa av sig klitoris eller något annat lika spektakulärt som i skräckisen ”Antichrist”. Däremot spelar hon på ett övertygande vis den utåt sett så perfekta, högborgerliga Claire, som egentligen är ett darrande asplöv inombords.

Kiefer Sutherland

Till en början är Claires stenrike make en komisk figur som mest svär över det dyra bröllopet och skryter om sin fina golfanläggning med 18 hål. Men i det gripande slutet är han allt annat än rolig. Kyligt och säkert spelat av ”24”-stjärnan.

Stellan Skarsgård

Kul att se Stellan i rollen som en dryg skitstövel, här spelar han Dunsts chef på reklambyrån och brudgummens fader. En liten roll, vars obehagliga trevlighet Skarsgård den äldre sätter mycket bra.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag