Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mammas pojkar

Rockande bröder. De 35-åriga tvillingarna Thor (Björn Starrin) och Oden (Johan Östling) vägrar att flytta hemifrån. Nu planerar de ett hårdrockskonvent i byn.

KOMEDI

Sverige

Av Ulf Malmros

Med Lotta Tejle, Björn Starrin, Johan Östling, Kjell Bergqvist, Mia Skäringer, Tuva Novotny

Längd: 1.40

Från: 7 år.

Så bra är skådespelarna

Lotta Tejle

Mamma prästen läser ett grillrecept under en dopförrättning och ingen reagerar - hon har det motigt på alla plan. Tejle är både hopp och förtvivlan, ofta samtidigt.

 

Björn Starrin

Veteran i Malmros skådespelarstall och filmens mest vildvuxna baby, aggressiv och hjälplös - ropar uppfordrande på mamma så fort han får chansen.

 

Johan Östling

Andra halvan i brödraparet har också varit med förr, fast då stod det Andersson i förtexterna. Övertygande oskuldsfull i varje kontakt med verkligheten.

 

Kjell Bergqvist

Med rakad skalle och tuff attityd blir han brödernas fiende nummer ett även sedan han inte längre är deras chef. Inte den tacksammaste rollen.

 

Mia Skäringer

Lärarinna och line dance-instruktör - och båda brödernas romantiska intresse. Den hotfulla kvinnligheten personifierad.

 

Tuva Novotny

Liten men utsökt insats som specialimporterad norsk punktjej.

Mamma är präst och tvilling- pojkarna 35. De har långt hår och praktfullt nitade läderkläder, under namnen Oden och Thor är de ett kanadensiskt hårdrockbands främsta - möjligen enda - fans. "Jobbar" gör de i lokala outletens lager men nye ägaren kräver att de ska sitta i kassan också. Då får det vara nog.

Tillbaka hemma hos mamma planerar de en rockfestival för att ge sina idoler ett välbehövligt lyft i karriären - och sig själva en plats i rampljuset.

Om nu bara kommunen ställer upp.

Det gör inte kommunen. Grabbarna bråkar och grannarna grumsar men mamma hjälper. Hon klagar men lagar, skäller ut och ställer till rätta - en evig curlingförälder på gränsen till nervsammanbrott.

 

I jobbet har hon det heller inte lätt. När byns lärarinna startat danskurs på gudstjänsttid lyckas hon inte ens behålla söndagssnittet på 2,5 kyrkobesökare.

Att pojkarna - var för sig och bakom ryggen på varandra - stöter på hennes sexiga konkurrent gör inte stämningen bättre.

Historien är tamare än "Smala Sussie" och tunnare än "Bröllopsfotografen". Att hårt stajlade tonårspojkar har ett bäst-före-datum blir omgående uppenbart, att mammas överbeskydd skadar de över- åriga och - enligt egen uppfattning - överunderskattade sönerna hamras in med slägga.

 

Buskisen må tyckas nära men Ulf Malmros har sin maffiga stil och sina väl intrimmade favoritskådespelare. De levererar mest hela tiden. Och även om manuset stundom svajar så är hans dialog långa stycken briljant.

Öppna dörrar sparkas in med burdus finess och övertydliga skämt fångas elegant innan de hunnit falla platta till marken.

Som en av de mer vanartiga arvtagarna till Selma Lagerlöf och Göran Tunström för Malmros på sitt speciella sätt den värmländska berättartraditionen vidare.

Just den här skrönan är inget att minnas för evigt, men den är rolig att titta på - och att lyssna till.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!