År 2074, när maffian vill göra sig av med oönskade existenser, skickas personen 30 år tillbaka i tiden där en specialtränad lönnmördare väntar.
Ett skott i pannan - loopen är avslutad och det blivande mänskliga avskrädet kommer inte att kunna ställa till med en massa rackartyg i framtiden.
Joe (Gordon-Levitt) är en "looper". Han lever gott på sitt blodiga hantverk, men drömmer om att dra sig tillbaka till ett annat och framför allt lugnare liv i Frankrike.
De planerna går dock rejält i stöpet när Joe en dag ställs öga mot öga med den sista person han trodde han skulle bli tvungen att eliminera - nämligen den man han kommer att bli som gammal.
Men den oskrivna regeln är att "målet" aldrig får fly - även om det råkar vara du.
Så Joe sätter efter sig själv - en tunnhårig, något lönnfet och i ansiktet väldigt trött Bruce Willis - för att den rådande ordningen ska bestå och för att inte reta upp sin maffiamentor Abe (Jeff Daniels).
Att fundera på saker som dessa för länge ger naturligtvis en mental svindel, och att gå in och detaljstudera Rian Johnsons medryckande och elegant konstruerade historia skulle säkert göra en smått fnoskig.
Detta är en för åskådaren hjärnskrynklande värld där folk med kniv karvar in meddelanden på underarmen, så att ditt jag många år från nu får en chans att läsa det.
Ja, ni förstår...
Det räcker med att berätta så mycket.
Mer skulle förstöra när ni tar er till biograferna, men vi kan konstatera att "Looper" är finfin tankegymnastik, som utan problem stolt kan ställa sig axel mot axel med "Matrix", "Adjustment bureau" och "De 12 apornas armé".
Johnsons ("The brothers Bloom") berättelse känns också som det sista steget för Joseph Gordon-Levitts väg mot det definitiva genombrottet.
Senaste årets "50/50" och "Dark knight rises" har krattat i manegen. Här visar Gordon-Levitt på en mognad och en närvaro som lovar att ännu större saker komma skall.